Bevlogenheid is een magische state-of-mind

Gastblog door Paul van Heeringen van IMPACT on the job

Bevlogen (management)teams zijn dé motor voor groeiversnelling. Ze zijn 17% productiever, realiseren 10% hogere klantloyaliteit, hebben 41% minder verzuim en zijn 21% winstgevender. Hoe mooi is dat? Bovendien voelen bevlogen en betrokken medewerkers zich vitaler, gelukkiger en zijn zij gemiddeld langer verbonden aan hetzelfde bedrijf. Dit zien managers terug in lagere verzuim- en verloopcijfers én in meer energie en positieve sfeer op de werkvloer.

Bevlogenheid is de haast magische, state-of-mind die ontstaat wanneer mensen:

Sterk betrokken zijn bij het werk omdat het bijdraagt aan het gezamenlijke hogere doel/purpose (toewijding).
Datgene doen waar ze plezier aan beleven en helemaal opgaan in het werk (absorptie/flow-ervaring).
Hierbij bruisen van energie en zich krachtig en trots voelen (vitaliteit).

Bevlogenheid en purpose

Bevlogenheid start dus met de mate waarin mensen dagelijks ervaren dat ze door hun werk en bijdrage leveren aan een hoger doel waarmee zij zich verbonden voelen. Hierbij gaan we er vanuit dat ieder mens de behoefte heeft om zijn leven betekenis te geven door het leveren van een bepaalde toegevoegde waarde aan de wereld om hem heen (bronnen o.a.: Dan Ariely, Victor Frankl, Daniel H. Pink).

Vereenvoudigd ziet dit er als volgt uit:

Steeds meer medewerkers zijn zich bewust van hun persoonlijke purpose én zijn op zoek naar een omgeving waarin zij hun persoonlijke talenten optimaal kunnen inzetten ten behoeve van hun purpose. Indien er een match is tussen de persoonlijke purpose van de medewerker én het doel/purpose van het bedrijf waar zij werken ontstaat er een interessante vermenigvuldigingsfactor:

Met vele positieve effecten als gevolg: bevlogenheid, betrokkenheid, energie, werkplezier, klanttevredenheid, efficiëntie en productie gaan omhoog, ziekteverzuim, verloop en faalkosten gaan naar beneden.

Het is dus de kunst om te zoeken naar de juiste match tussen de persoonlijke purpose van je medewerkers enerzijds en de purpose van je bedrijf/organisatie/team anderzijds. Vind de sweet spot en je hebt een intrinsiek gemotiveerd team!

Paul van Heeringen van IMPACT on the job is initiatiefnemer en bevlogen ambassadeur voor de Week van de Bevlogenheid 2018.

Op 7 juni staat het ‘Week van de Bevlogenheid’-event gepland en wij mogen één toegangskaart – ter waarde van €114,95 – gratis weggeven!

 Foto: Stephen Leonardi / Unsplash
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord