Why, waarom, pourquoi?

Het lijkt zo’n makkelijke vraag. Maar wat is deze vraag vaak moeilijk. (Ook knap vermoeiend met onze kleuters die ons beiden regelmatig met een waarom-bombardement verrassen. Ontwapenend vooral.) Zelf geloven wij enorm in de kracht van het grote waarom, zoals Simon Sinek dit als geen ander kan beschrijven.

Why voor bedrijven

Sinek inspireert als spreker inmiddels veel bedrijven over hoe en wat de why bijdraagt aan groei. Geweldig! En dat dit start met het vinden van je echte identiteit als organisatie. Wat is je doel? Als iemand echt in je gelooft, dan gaat het stromen. Hij stelt ook: ‘Als mensen alleen bij je komen werken omdat je ze betaalt, maar niet omdat ze het verschil willen maken, zullen ze op een gegeven moment niet meer komen, of zul je ze niet meer kunnen betalen, of allebei. Elk bedrijf, hoe groot ook, waarvan de why onduidelijk is, zal ineenstorten. Simpelweg omdat niemand bereid is er iets voor op te geven.’

Why voor professionals

Wij durven naar de nabije toekomst toe deze stelling ook te kantelen naar medewerkers die in dienst zijn bij een organisatie. Waarom zit jij op de plek waar je zit? Wat is je doel? Geloof jij in jezelf? Maak jij jouw rol waar? Professionals/werknemers zijn naar ons idee vooral veel bezig met hun eigen ontwikkeling, behoeften en winst. Helemaal goed, maar de echte verbinding naar de diepere why ontbreekt heel vaak. En dit is ook een heel lastige vraag!

Op ieder niveau zijn er plussen en minnen aan een baan. Toch? Feit is dat er wat van je verwacht wordt en dat de lat hoog ligt. Heel gezond. Onze missie is om mensen keer op keer na te laten denken over de vraag of hij of zij voldoende waarde toevoegt aan een bedrijf. In plaats van of een bedrijf voldoende waarde toevoegt aan deze persoon. Dit kan confronterend zijn, omdat mensen geneigd zijn veel te ‘wijten aan’ omstandigheden waar men geen invloed op heeft. Altijd buigen wij dit naar thema’s waar je wél invloed op hebt en waarom je werkt waar je werkt. Wij geloven iemand pas écht als iemand zichzelf op waarde schat in zijn of haar functie. Als persoon en ook inhoudelijk. Dat we mogen inspireren op de why geeft diepgang aan gesprekken.

Passie of stress

Zelf houden we ons ook scherp op de zaken waar we wél invloed op hebben. En Simon Sinek helpt ons hiermee. Een uitsmijter van hem die ik in deze blog nog graag deel (dat is wat mij als ondernemer drijft: delen, geven en verbinden vanuit inhoud):

De why maakt het verschil tussen stress en passie. Het is allebei hard werken. Maar als je weet waarom je elke dag op je werk verschijnt, kun je passie hebben. Weet je dat niet, dan wordt het stress.”

Deze blog is geschreven door Erica van Ommen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie