De best gelezen HR-Communicatie blogs van 2016

Er ligt weer een heel nieuw jaar voor ons. Geeft zo’n nieuw jaar jou ook altijd het gevoel van nieuwe mogelijkheden en ideeën? Ons wel! Maar eerst kijken we even terug naar het jaar dat achter ons ligt.

Het HR Communicatienetwerk in 2016

Dat HR Communicatie als vakgebied zich verder ontwikkelt, zien we terug in ons netwerk: we blijven groeien. In 2017 begroeten we naar verwachting het duizendste lid en daar zijn we best wel trots op. Onze droom? Dat die honderden HR- en Communicatieprofessionals aangevuld met vakgenoten uit management, coaching, marketing en recruitment via dit netwerk hun kennis delen, elkaar verder helpen en inspireren.

Ontmoeten online en offline

Kennis delen en maken kan online, maar zeker ook offline. In 2016 organiseerden we een gloednieuw initiatief: een borrel speciaal voor nieuwe leden en iedereen die hen (en elkaar) graag leert kennen.
Ook de lunches waarin we in een kleiner gezelschap sparren over wat ons bezig houdt zijn een groot succes. Voor dit jaar staan de eerste al weer gepland, zien we je daar? De Bloggersborrel moet ook zeker genoemd worden, Marc Amaral (foto) was daar aanwezig – en dit zien wij terug in de Top 5 best gelezen blogs van 2016 waar maar liefst twee blogs van zijn hand in staan!

Dit jaar gingen de meeste blogs over Communicatie & Verandering en vervolgens over Branding & Engagement. De best gelezen blogs op HR-Communicatie.nl van 2016 waren *… tromgeroffel…* :

1. Communicatietrainingen: hoe minder hoe beter
Jan de Jonge, directeur van het congresbureau TCG en mede-oprichter en partner van Nieuw Organiseren start zijn blog-serie voor HR-Communicatie met een prikkelende stelling voor HR: ‘Luisteren en feedback geven zijn misschien wel de enige vaardigheden die zinvol zijn om te trainen.’ In veel organisaties praten mensen wel over elkaar maar niet met elkaar.

2. Vier redenen waarom mensen zich niet uitspreken
Eigenlijk schrijft Marc Amaral verder over dit thema, vanuit de invalshoek corporate silence. Soms heerst binnen een organisatie een collectief gevoel dat je over bepaalde onderwerpen beter kunt zwijgen. Zo’n klimaat van stilte komt verrassend vaak voor. Waardoor wordt corporate silence veroorzaakt en hoe kun je een klimaat van stilte doorbreken of nog beter, vermijden?

3. Medewerkers betrekken als stromend water
Door een herijkte visie turnde Vitens van traditioneel nutsbedrijf om naar een klantgerichte organisatie. In het nieuwe DNA staan een drietal kernkwaliteiten centraal: fris vakmanschap, relevant zijn voor klanten en grenzen verleggen. Marc Amaral sprak met Koosje Zomer van Vitens en deelt in zijn blog de lessons learned.

4. Je employer brand kan ook tegen je werken
Van een goed employer brand kun je veel plezier hebben. Maar Annemarie Stel ontdekte dat een employer brand blijkbaar ook té goed kan zijn en dat levert weer een geheel eigen, onverwacht probleem op: “People won’t leave because the brand is too cool.” Kan een employer brand inderdaad te sterk zijn?

5. Een mooie start van 2016 met social media en HR
Via de nieuwsbrief stelden de auteurs van het boek HR & Social Media een recensie-exemplaar beschikbaar. Marjolijn Vlug reageerde hier enthousiast op en zo kwam het contact tussen Inge en Marjolijn tot stand. Over het boek schreef ze: ‘Het boek is met de nieuwe ideeën die het voorstelt een frisse wind in HR. Het schetst toekomstige ontwikkelingen en beschouwt de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt. Het biedt een routeplanner voor HR in die veranderende wereld om ons heen.’

Whitepapers

Afgelopen jaar zijn er ook twee whitepapers gepubliceerd op ons platform:

Van employer branding naar team branding | De begrippen employer branding en personal branding zijn ‘hot’ en wat Erica van Ommen betreft voegen we daar met sneltreinvaart teambranding aan toe. Haar pleidooi: teams zou je veel beter in beeld moeten brengen bij werving. Vandaar de wens om bij elk bedrijf teamrunners te introduceren.

Stop het pensioenpessimisme! | We lopen niet warm of koud voor onze pensioenregeling. ‘Dodelijk saai. Onbegrijpelijk. Straks niets meer waard.’ Zo denken veel werknemers over hun pensioen. En dat terwijl heel wat werkgevers flink investeren in een goede pensioenregeling. HR-communicatie expert Ellen Kraft heeft zeven tips en schreef de white paper ‘Stop het pensioenpessimisme’ over hoe je deze arbeidsvoorwaarde een ereplaats kan geven in de communicatie.

Het team van HR-Communicatie.nl

Initiatiefnemers van dit netwerk waren René Ravestein en Inge Beckers, vanuit een gedeelde visie dat HR en Communicatie elkaar kunnen versterken, verbeteren en inspireren. Afgelopen jaar heeft René wegens tijdgebrek een stap terug moeten zetten. Het netwerk heeft nog steeds zijn warme belangstelling, maar hij focust vooral op zijn bureau Ravestein & Zwart. Niet zonder succes: het bureau behoort tot de beste dienstverleners van 2016, aldus de MT100.

Met als doel om met een team verder te bouwen aan het netwerk heeft Inge al snel Marjolijn Vlug gevonden om zich in te zetten als community manager op hr-communicatie.nl. En sinds kort is ook Jan Jaap Elenbaas aangesloten. In de loop van 2017 hoor je meer van onze nieuwe plannen, want die hebben we!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord