Dit blogbericht gaat de manier waarop je voortaan gaat bloggen fundamenteel veranderen
De titel van dit bericht komt misschien wat borstklopperig over maar het is wel een van de tips die we op 25 februari jl. met elkaar hebben gedeeld tijdens de workshop ‘Bloggen anno 2016’. De achterliggende gedachte bij deze tip is: stop urgentie in een kopregel, en dat mag best op een provocatieve wijze.
Bloggers hebben een boodschap en willen graag dat die gelezen wordt!
Maar hoe zorg je er nu voor dat je opvalt in het woud van berichten en verhalen? Lezers hebben immers weinig tijd en gunnen jou als blogger slechts een paar seconden. Misschien zelfs minder. In die seconden besluiten lezers of ze je verhaal gaan lezen of dat ze doorbladeren of doorscrollen. Het is dus zaak om als blogger in die seconden te verleiden. Te prikkelen om door te lezen. En om je lezer te kunnen verleiden is het belangrijk om je te verplaatsen in die lezer. Bloggen is eigenlijk net marketing. Verplaats je in de wereld van je klant.
Lezers willen gemak, iets lezen wat waarde toevoegt en praktische tips
Ze scannen berichten op de aanwezigheid van dit soort zaken. Als blogger kun je inspelen op die behoefte door:
1. Een genummerd lijstje te maken. Vijf tips die elke blogger moet weten’
2. Een how-to-lijstje maken: Hoe schrijf ik een jaarplan voor Employer Branding?
3. Een showcase belichten, met je lessons learned: ‘Hoe we het werkgeluk wisten te vergroten via Antwerpen’
Maar je kunt potentiële lezers ook prikkelen met een kopregel die verleidt, vragen oproept of die polariseert. Dat kun je doen door:
4. Een provocatieve houding aan te nemen: ‘Corporate recruiters op de loonlijst zetten is zonde van je geld’
5. Of te kiezen voor een onweerstaanbare kopregel: ‘Gratis rapport met belangrijkste insights over het werven van IT’ers’
Voor elk van de bovenstaande tips geldt natuurlijk wel dat je per blogbericht moet kijken wat de beste en meest effectieve manier is om je doelgroep te raken. Zorg er voor dat elk bericht dat je schrijft in ieder geval duidelijk is geschreven, waarde toe voegt aan je lezer en laat zien dat de kennis die je deelt zijn waarde heeft bewezen.
We kijken reikhalzend uit naar jullie volgende blogbericht!
Illustratie: Lars van Schagen
Speciale dank gaat uit naar Lars van Schagen, de illustrator. Lars was bij de workshop en wilde graag belangeloos een bijdrage te leveren aan dit blog. Top Lars!