Tip: behaal succes door verbinding vanuit de inhoud

Je kent ze wel: berichten via LinkedIn waarin mensen aangeven dat ze op zoek zijn naar een volgend project of nieuwe baan. Zo ook mijn oud-studiegenoot. Zonder er veel woorden aan vuil te maken gaf ze aan dat haar baan op de tocht stond, en of ik iets voor haar kon betekenen. Ik belde haar op. Mijn eerste vraag was of ze contact met me opnam als sollicitant of als ambitieuze saleslady. Dat eerste dus. En ze begreep me direct. Ik gaf haar aan dat ik graag met haar in gesprek zou willen, maar dat onze manier van werken anders is dan ze wellicht verwachtte. Ze was nieuwsgierig.

Solliciteren slaat je creativiteit dood

Tijdens onze afspraak zijn de begrippen ‘solliciteren’ en ‘vacature’ niet gevallen. Wel spraken we over de keuzes die ze heeft gemaakt, waar ze nu staat in het salesvak. Dat ze in deze fase echt op een andere manier met haar rijke netwerk kan omgaan. Waar zij in gelooft en hoe zij andere organisaties kan inspireren.

Ze had zich niet eerder gerealiseerd dat ze meer regie zou kunnen pakken bij haar volgende stap. En hoeveel leuker dit is dan ‘traditioneel’ solliciteren. Inmiddels is ze in gesprek bij een bedrijf dat ze via via op het spoor is gekomen. De puzzel is bijna gelegd en er was in eerste instantie niet eens een vacature! Daar worden wij oprecht blij van.

Waarom ik afhaak bij zo’n acquisitie-rondje

Hoezo, zal je als lezer misschien denken. Jij werkt toch bij een werving & selectiebureau, dan kan ik toch zo mijn cv aan jullie kwijt? En dan gaan jullie toch voor me aan de slag? Hmmm, liever niet. Niet zomaar. Zodra ik onderdeel word van een acquisitie-rondje haak ik af. Als je vanuit bezieling voor je vak en een zekere interesse in ons vak contact opneemt, haal je veel meer uit een belletje. En dan kunnen wij echt aan je denken zodra dit ertoe doet. Daar mag je op vertrouwen. Een goed gesprek komt, als het soepel verloopt, van twee kanten. Pas als er echte aandacht is bij het contact maken, ontstaat er iets waar je wat mee kunt.

Tip: word niet afhankelijk

Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging ben je ergens best afhankelijk van anderen. Er bestaat een risico dat je je daarnaar gaat gedragen. Je doel ligt er vrij dik bovenop. Niet doen! En ik ga nog een stap verder: het woord acquisitie valt nooit bij women-at-work, toch hebben we prachtige opdrachten. We vragen er nooit om. Hoe het voor ons werkt – en vooral erg prettig werkt? Door met aandacht en vooral zonder eigenbelang in contact te zijn met ons netwerk. Uiteraard wel met focus, visie en verrassingen.

Waarom ben je waar?

Regelmatig worden wij uitgenodigd voor bijeenkomsten over trends in marketing, HR, sales of communicatie. Weet je wat ons verzoek dan vaak is aan de organisatie? Of ze op onze badges onze bedrijfsnaam níet vermelden. Dit vinden wij prettig. Zo kunnen we ons bij deze evenementen echt focussen op de inhoud en thematiek. En zijn we niet direct ‘dat werving en selectiebureau’.

Uiteraard spreken we ook mensen, we houden van contact. Dit gaat dan als vanzelf. Datzelfde is aan te raden als je beschikbaar bent voor een nieuwe uitdaging. Zet dit niet op je voorhoofd of badge. Laat het in eerste instantie echt even los als je bij een dergelijke gelegenheid bent en met mensen spreekt. Maar maak zeker contact. Vanuit je vak, de inhoud en onderwerpen die jou aanspreken. Dát was voor mijn oud-studiegenootje de gouden tip. Dit is pas netwerken, met grote kans op een nieuwe baan of opdracht op termijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie