De combinatie – werkgelukmeting én interne communicatie – maakt het verschil

Onderbouwd met onderzoek uit de positieve psychologie krijgt het onderwerp werkgeluk de laatste jaren steeds meer aandacht. Het levert weerbare mensen op die beter met verandering kunnen omgaan en ook zorgt werkgeluk voor een betere werknemerservaring. Werkgeluk was het onderwerp van de inspiratiesessie van 2DAYSMOOD georganiseerd door de bevlogen Robin van der Meulen en Mare Derks. 

Werkgeluk en de eNPS

Een mooi thema, maar hoe maak je werkgeluk meetbaar? De eNPS (employee Network Promotor Score) is een eenvoudige manier om het werkgeluk van je medewerkers in kaart te brengen. De vraagstelling van de eNPS lijkt op die van de NPS, een veel gebruikte KPI voor het meten van klantloyaliteit. Met de eNPS vraag je uit hoe waarschijnlijk het is dat je medewerker de organisatie zou aanbevelen bij bekenden. Met het antwoord van je medewerkers op deze vraag onderscheid je drie groepen in je organisatie; promotors, passives en detractors. Vervolgens kijk je naar het aantal promotors in je organisatie en haalt daar het aantal detractors vanaf om tot de eNPS te komen. Deze score zegt iets over de wervingspositie van je organisatie. Je wilt je medewerkers behouden en tegelijkertijd nieuw talent aantrekken. Iets wat in deze krappe en veranderende arbeidsmarkt steeds belangrijker wordt, al wordt vanuit de zaal terecht de opmerking gemaakt dat medewerkersgeluk een doorlopend proces is en dus te allen tijde relevant om aandacht aan te besteden.

Interne communicatie

Als je onderzocht hebt wat de werkgelukscore in je organisatie is, hoe zorg je er dan voor dat je deze verbetert of behoudt? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap je medewerkers op de juiste plek raakt? John Adair stelt “Communication is the sister of leadership”. Oftewel, naast goed leiderschap is de manier waarop de boodschap verpakt wordt van groot belang.

De maatschappelijke trend is dat we opschuiven naar een betekeniseconomie. Medewerkers hechten meer belang aan het verschil maken, zingeving en betekenisgeving. Uit onderzoek van Kees Klomp blijkt echter dat ‘bedrijven nog niet ingericht zijn op de betekeniszoekende professional’. Het op een juiste manier inzetten van de interne communicatie kan hierin het verschil maken. Het gedragsmodel van BJ Fogg komt aan bod, want met goed uitgedachte interne communicatie wil je een gedragsverandering in gang zetten om zo het werkgeluk van je medewerkers te vergroten. Maar hoe motiveer je mensen? Hoe maak je dingen makkelijk (cognitief gemak)? En hoe trigger je mensen om vervolgens het juiste gedrag te gaan vertonen? Als deze drie stappen meegenomen worden in de communicatie krijg je mensen in beweging.

Mare vertelt ons hoe je dit kunt doen. Als het gaat over motivatie luidt haar boodschap ‘communiceer vanuit je waarden en zorg er voor dat je waarden gedragen worden door de organisatie. Maak ze letterlijk zichtbaar, relevant en specifiek’.

Voor het cognitief gemak is het daarbij belangrijk dat de boodschap bekend, waar, goed of moeiteloos voelt. In een organisatie waar bijvoorbeeld veiligheid een issue is, kan de boodschap zijn dat anonimiteit gewaarborgd is. Dat voelt goed.

Tot slot de trigger waarmee je aan wilt zetten tot actie. Hiervoor kunnen de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini gebruikt worden: wederkerigheid, sympathie, sociaal bewijs, autoriteit, commitment en schaarste. Als voorbeeld kwam een foto voorbij waarbij de dames van gemeente Alphen aan den Rijn taart uitgedeeld hebben. Een zeer smakelijke trigger.

Met deze drie stappen til je de interne communicatie naar een hoger plan. Wij vonden deze sessie heel inspirerend! Hoe ga jij dit in je organisatie in de praktijk brengen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord