Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren

Lange tijd waren organisaties opgebouwd op basis van een top-down structuur, waarbij alle invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon verandert steeds sneller. Veel werkgevers erkennen dat medewerkers de kracht van de organisatie zijn en hun stem waardevol is. Alle medewerkers zijn na- melijk onderdeel van de organisatie en hun betrokkenheid is van groot belang. Het is de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering. 

Vanuit het gedachtegoed van Great Place to Work draait echt luisteren om drie aspecten: openstaan voor vragen & feedback, betrekken bij beslissingen en oplossen van conflicten.

1. Openstaan voor vragen & feedback

In gesprek gaan met de medewerker: veel organisaties doen dit om te vertellen wat er van de medewerker wordt verwacht en wat deze persoon moet doen om die verwachtingen waar te maken. Het beantwoorden van vragen van de medewerker wordt gedaan wanneer dit relevant is voor de doelen die de organisatie heeft gesteld. Maar wordt er echt open gestaan voor feedback van de medewerker, hiernaar geluisterd en daadwerkelijk wat mee gedaan?

2. Betrekken bij beslissingen

Best Workplaces betrekken medewerkers vaker bij beslissingen over hun werk en werkomgeving (71% van de medewerkers bevestigt dit positief) dan organisaties die niet op de lijst staan (slechts 50% bevestigt dit). Best Workplaces onderscheiden zich doordat alle medewerkers in de organisatie, van directieleden tot medewerkers, mogen meedenken en suggesties mogen geven over belangrijke beslissingen.

3. Dialoog aangaan en conflicten oplossen

De dialoog aangaan om conflicten op te lossen is van groot belang om zowel op individueel-, team- als organisatieniveau de bedrijfsvoering naar een volgend niveau te tillen. Naast dat conflicten een negatieve lading kunnen hebben, is het juist een manier om discussies met elkaar aan te gaan en je uit te spreken. Dit biedt weer ruimte voor creativiteit. Als organisatie kun je hierin een proactieve rol in spelen.

30 voorbeelden uit het succesvolle werkgeversbeleid van de Best Workplaces

Speciaal voor HR & Communicatie maakten wij het whitepaper Betrokkenheid verhogen? Start met luisteren, met 30 inspirerende voorbeelden van Best Workplaces over hoe zij beter luisteren binnen hun organisatie hebben vormgegeven. De voorbeelden komen voort uit verschillende Best Practices gidsen die de afgelopen jaren zijn gepubliceerd. In ieder hoofdstuk besteden wij tevens kort aandacht hoe je van een transactionele (werkgeverschap gebaseerd op transactie en geld) naar een relationele (werkgeverschap gebaseerd op vertrouwen en mensgerichtheid) werkomgeving gaat.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie