Serious gaming laat mensen stage lopen in de toekomst
HR managers willen van hun opleidingen en ontwikkeltrajecten een effectieve leerervaring maken. Communicatie en brand managers willen dat hun merkbelofte wordt beleefd in de dagelijkse praktijk. Sinds tien jaar houd ik me bezig met serious gaming als interventietool in organisaties die in ontwikkeling zijn. It’s hot and it happens with serious gaming! Je hoort steeds meer organisaties gaming of gamification toepassen om mensen op een inspirerende manier bewust te maken van nieuwe klant oriëntaties, marktveranderingen of technologische ontwikkelingen.
Game on met seriousgaming
Serious gaming is een intensieve snelkookpan om te ervaren, te ontdekken en te leren. Interessant voor een groep mensen die iets nieuws leren of de samenwerking en communicatie rondom een relevant thema onderling willen ervaren en daarna bespreken. Bij een serious game wordt een omgeving geheel en eenvoudig nagebootst. De klant, de markt, alle partijen die te maken hebben met het vraagstuk komen met hun dilemma’s. Meestal zit er een flinke tijdsdruk op zodat je snel beslissingen moet maken. Vooraf krijgen mensen een pakkende trailerfilm om ze al warm te maken, tijdens de game wordt veel gebruik gemaakt van film en online omgevingen, maar het is altijd live, en de nabespreking is vaak een prachtige oogst van persoonlijke en gezamenlijke ervaringen die ‘spot on’ zijn omtrent de thema’s die vooraf de richting hebben gegeven.
Je leert een persoon beter kennen door een dag met ze te spelen, dan een jaar met ze te praten” – Plato
Ervaringsgericht leren
Ik denk dat Plato gelijk heeft. Ik ‘denk’ het niet, ik weet het. Ik zie dat de professional van vandaag de dag tot inzichten en keuzes wil komen door het zélf te ontdekken. Onlangs heb ik kantoormensen van een bank begeleid die meer zakelijke klanten aan zich willen binden. Daarvoor kregen ze een opleidingstraject aangeboden. De eerste dag begint met een serious game waarin ze voor een keer in de huid van de ondernemer kruipen om te ervaren wat er allemaal op zo’n ondernemer afkomt.
Quotes van deelnemers na het spelen van serious games:
- “Ik zie pas op welke manier de ondernemer gebruik maakt van onze diensten. Dit is anders dan hoe wij het nu aanbieden.”
- “Ik ben bij veel games geweest, maar heb nog nooit een game gedaan dit zo intensief was en waar zo in opging.”
- “Je snapt pas echt hoe de ander zich gedraagt als je het ervaren hebt.”
Serious gaming geeft veel energie!
Serious live gaming is een goed instrument om mensen collectief te laten ervaren en bewust te maken van een gezamenlijke, positieve ervaring. We noemen het ook wel stage lopen in de toekomst. Dit stage lopen levert verrassende Aha-momenten en nieuwe mogelijkheden op en bovenal, het geeft een groep mensen veel energie en verbinding met elkaar. Mensen lopen happy de deur uit en hebben ook nog iets geleerd. Dát hebben we nodig bij al die veranderingsprocessen!
Game based learning
Uit onderzoek blijkt ook dat game based leren zeer effectief is in het stimuleren van ander gedrag. Zie hieronder de effecten van het verschil tussen game based leren en traditioneel leren. Dat heeft te maken dat de deelnemer zelf kan bepalen welke rol hij neemt in de game. Op deze manier wordt de deelnemer eigenaar van zijn eigen leerproces.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!