Employee experience, klinkt geweldig, maar hoe doe je dat?

Employee Experience is alles. Het is inspirerend en motiverend om er over te lezen en te praten. Maar als je dan weer terug in je dagelijkse werkomgeving bent, hoe begin je dan? Want je begint niet met een schone lei maar in een bestaande context. Daarom blogt Marieke Michel: om haar ervaringen te delen en samen het wiel uit te vinden.

“Ruim een maand geleden was ik op het Happy People Better Business event 2019. Een event rondom werkgeluk dat elk jaar weer enorm weet te inspireren. Het is heerlijk om in een zaal te zitten met allemaal mensen die hetzelfde geloven als ik en daar hard aan werken. Ik raak enorm gemotiveerd als ik organisaties hoor spreken over hoe zij hun medewerkers echt centraal zetten. Of als ik een directeur zijn kwetsbare verhaal hoor doen over zijn totale switch in leiderschap van controle naar vertrouwen. De waarde van investeren in medewerkers om succes te behalen wordt op zo’n dag meerdere malen benadrukt.”

Maar de meeste mensen in de zaal weten dat al lang, en ‘vechten’ hier in hun dagelijkse werk voor. En dat is ook een beetje het gekke van zo’n dag. Als de energie en het enthousiasme dat dit event mij geeft weer wat is weggeëbd hou ik toch ook een licht gevoel over van: mooi, dat ideaalbeeld, maar nu weer naar de realiteit. Hoe ga ik dit vertalen naar de context waarbinnen ik werk?

De groeiende hoeveelheid literatuur rondom Employee Experience en werkgeluk, wat een hele mooie ontwikkeling is, roept regelmatig hetzelfde gevoel bij mij op. Wat er moet gebeuren wordt uitvoerig besproken, maar hoe je dat doet in de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld als je de enige HR-verantwoordelijke bent in een middelgrote organisatie, blijft vaak onderbelicht. Ik geloof dat er een behoefte is aan meer kennisdeling op dit gebied.

Beginnen met een vol canvas

We werken niet allemaal voor een AirBnB, Innocent, Google of Zappo’s. Misschien wel juist niet, want hebben organisaties en CEO’s die echt ‘leven’ naar het creëren van werkgeluk ‘ons’ wel nodig? We zitten vaak juist bij andere organisaties. En hier zijn niet altijd budgetten, een aansprekende visie, mankracht of leiders met volledige commitment en overtuiging beschikbaar voor de mensen die bouwen aan Employee Experiences. Deze voorwaarden komen meestal pas mondjesmaat beschikbaar gedurende het proces, of soms helemaal niet.

‘Wij moeten ook wat met onze medewerkers, maak jij een plan?’

Toen ik nog als consultant werkte bij Great Place to Work kwam ik eens bij een middelgrote organisatie, die al 12 jaar bestond, waar de HR-manager letterlijk de opdracht had gekregen: ‘Wij moeten ook wat met onze medewerkers, maak jij een plan?’. Dit is natuurlijk een onmogelijke en ongefundeerde opdracht, maar door de groeiende aandacht voor ‘goed werkgeverschap’ weet ik dat er meer vakgenoten zijn die dergelijke verzoeken krijgen.

Er is dan geen schone lei waarop je de ideale Employee Experience kunt gaan opbouwen. Je hebt een gevuld canvas. Je zit al in een gebouw, misschien wel met een huurcontract voor 5 jaar, een systeemplafond en grijze vloerbedekking. Er zijn al mensen in dienst. De organisatie heeft een geschiedenis, een cultuur en leidinggevenden met gedragingen en overtuigingen. En hoe ga je hierin de medewerkers ervaring optimaliseren?

Employee Experience is alles

In mijn rol als Chief Employee Experience is dit het vraagstuk waar ik mij dagelijks mee bezig hou. Hoe maak ik van mijn organisatie in de dagelijkse praktijk een organisatie waar mensen het beste uit zichzelf halen? Dat is nogal wat. Employee Experience is namelijk eigenlijk alles… Hoe ervaart de medewerker zijn inhoudelijke werk, de uitjes, de visie, zijn collega’s, de koffie, het opleidingsprogramma, de onboarding, zijn leidinggevende, zijn stoel en zo kan ik nog wel even door gaan.

Sinds ik niet meer externe organisaties adviseer maar vanuit een interne rol een organisatie help bij goed werkgeverschap, kom ik er steeds meer achter hoe complex dit onderwerp is. En hoe afhankelijk je bent van alles en iedereen binnen de organisatie.

Inmiddels weet ik ook dat je met creativiteit, prikken en ‘roeien met de riemen die je hebt’, ontzettend veel kunt bereiken. Als je begint met het verschil maken op één gebied of voor één medewerker, dan worden het er vanzelf meer. Wat aandacht krijgt, groeit, en dat is met medewerkersbeleving zeker ook waar. Je kunt ondanks de complexiteit vanuit je rol echt een verandering in gang zetten. Dit gezegd hebbende is er volgens mij een grote behoefte aan meer informatie over hoe je dit op een goede manier aanpakt zodat het ook werkelijk duurzaam resultaat oplevert.

Samen het wiel uitvinden

Als ik praat met vakgenoten dan realiseer ik me dat we allemaal worstelen met dezelfde complexiteit en eigenlijk samen het wiel aan het uitvinden zijn. Het praktische wiel. Het wiel dat antwoord geeft op de hoe-vraag, terwijl de literatuur veelal de wat-vraag beantwoord. Er worden zaken geïmplementeerd en geprobeerd, soms succesvol en soms niet. En we kunnen hierin veel van elkaar leren. Het delen van onze ervaringen op het vlak van Employee Experience en Werkgeluk in de praktijk is volgens mij van enorme waarde.

Daarom ook deze blog. Door mijn ervaringen en aanpak als Chief Employee Experience te delen hoop ik bij te dragen aan het beeld over hoe je in de praktijk een sterke Employee Experience neerzet. Ik wil hiermee vakgenoten, of dit nu HR medewerkers, Happiness Officers, Werkgeluk coaches, Employee Experience managers, Office managers, HR adviseurs of CEO’s zijn, inspireren in hun weg naar geweldige werkbelevingen. Want als ik op het Happy People Better Business om mij heen kijk zie ik een zaal vol mensen met maar één doel: gelukkige werknemers.

 

Dit is een gastblog van Marieke Michel, Chief Employee Experience bij Fortezza ICT.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord