Capgemini: vitaal dankzij sport challenges

Vitale medewerkers. Dit is een van de resultaten die Annelies Hermens, Health Manager bij Capgemini en Mark Janssen met het bedrijfssportprogramma bij Capgemini hebben bereikt. Al na het eerste jaar heeft de aanpak positieve uitkomsten opgeleverd die bijdragen aan de vitaliteit, teambuilding en betrokkenheid van medewerkers.

Aanleiding bedrijfssportprogramma

Begin 2013 bracht Sport & Zaken bij Capgemini via een onderzoek in kaart wat de behoefte rond bedrijfsport was. Van de respondenten haalde 85% de Nederlandse Norm Gezond Bewegen niet, 78% haalde de Fitnorm niet en 70% wilde meer gaan bewegen. ‘Het ziekteverzuim bij Capgemini is laag, dus daarvoor bieden we het programma niet aan. Onze aandacht ging uit naar stress- en energiemanagement’, aldus Annelies.

Sport challenges, ambassadeurs en een Capgemini sporttenue

Vier sporten hadden de voorkeur: fietsen, hardlopen, squash en tennis, waarvoor vier ‘challenges’ werden opgezet. Dit zijn trainingsprogramma’s die toewerken naar een sportief doel. Capgemini vergoedde een groot deel van de trainingen en zorgde voor een sporttenue en de deelnemers betaalden een eigen bijdrage. Daarnaast werd per sport een ambassadeur aangesteld die het programma intern communiceert en een aanspreekpunt is voor collega’s. Annelies: ‘Doordat wij medewerkers als sportcoördinator benoemden realiseerde Capgemini goede onderlinge binding.’

Groot effect: meer dan de helft gaat beduidend vaker sporten

Na het eerste jaar met de vier challenges is een effectevaluatie uitgevoerd. We noteerden vier belangrijke resultaten. Ten eerste: de sportprogramma’s dragen bij aan bewustwording van de eigen leefstijl en ze zetten aan tot meer lichaamsbeweging. Ten tweede: 53% van de deelnemers is vaker gaan sporten en 46% gaat meer bewegen in het dagelijks leven. Ten derde: alle sporten zorgen voor meer betrokkenheid en hebben een positief effect op teambuilding. Het toewerken naar een evenement/einddoel draagt mogelijk bij aan dit effect. Tot slot: 18% van de deelnemers voelt zich energieker. Annelies: ‘Het is sterk om duidelijke resultaten te benoemen, hier kun je in de communicatie op focussen. We hebben alles uit de kast gehaald om de resultaten te behalen!’

Zweden, sportland nummer 1 van de wereld

Eind 2014 organiseerde onze stichting een studiereis naar Zweden. Zweden is de absolute koploper in Workplace Health Promotion (WHP). ‘We bezochten Scania in Södertälje, een bedrijf met bijna 11.000 werknemers. Al bijna 50 jaar is vitaliteit een strategisch speerpunt van Scania. Scania heeft een eigen healthcentre, waar bijna de helft van alle medewerkers komt om te sporten en te ontspannen. Het healthcentre wordt ook wel ‘House of Possibilities’ genoemd. Hun missie is waarde creëren voor Scania medewerkers én hun familie en het mogelijk maken van het nemen van regie over je eigen gezondheid, vandaag en morgen. Opvallend is dat Scania gelooft in de meerwaarde van gezondheidsbevordering op de werkvloer, zonder dat hier een business case aan ten grondslag ligt.

Deze mindset is voor mij een stip aan de horizon voor Nederland!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord