5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment

Artificial Intelligence (AI) heeft de manier waarop Nederland werft drastisch veranderd, het is een bewezen instrument voor recruiters die op zoek zijn naar efficiëntie én nauwkeurigheid. De AI-tools vliegen je inmiddels om de oren, maar wat kun je er nu eigenlijk écht mee? In dit artikel: de 5 belangrijkste voordelen van AI voor recruitment.

Welkom in de tijd van AI

Handmatig talloze cv’s doorploegen, vacatureteksten eindeloos heen en weer sturen en tientallen interviews vóórdat je tot één geschikte kandidaat komt: die tijd is al even voorbij. Terwijl de laatste jaren steeds meer nadruk lag op automatisering in de diverse fasen van het recruitmentproces, is álles in een stroomversnelling geraakt met de komst van Artificial Intelligence. De meeste AI-tooling belooft hetzelfde: het maakt het proces sneller, slimmer en efficiënter. Maar welke belangrijkste voordelen biedt het nu écht?

1. Het sourcen kan (veel) sneller

Het is één van de grootste clichés, maar nog altijd waar voor veel recruitmentproces: de juiste werknemer vinden is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Stapels cv’s en motivatiebrieven zijn het niet altijd in een schaarse markt, maar toch kost het een hoop tijd en moeite om al die kandidaatuitingen handmatig door te lopen of in oude databases te zoeken naar die éne juiste kandidaat.

AI-gedreven tools kunnen nu in enkele seconden enorme databases en netwerken doorzoeken om potentiële kandidaten te vinden die het best bij de open functie passen. Daarmee is het sourcen van kandidaten eigenlijk simpeler dan ooit tevoren geworden.

Voorbeeldtool: hireEZ is een AI-aangedreven tool die recruiters helpt bij het sourcen van kandidaten door gegevens uit diverse online bronnen te verzamelen en op basis van intelligente algoritmes de meest relevante kandidaten te presenteren.

2. De candidate experience

De candidate experience, daar draait het om in wervend Nederland. Ontevreden kandidaten worden immers nóóit potentiële sollicitanten. Terwijl e-commerce al jaren leunt op de functionaliteiten van chatbots om snel klanten te woord te staan, is dezelfde trend overgewaaid naar de recruitmentsector.

Chatbots zijn 24/7 beschikbaar om vragen van kandidaten te beantwoorden, feedback te geven en hen op de hoogte te houden van de voortgang van het sollicitatieproces. Dit versterkt niet alleen de betrokkenheid van kandidaten, maar zorgt er ook voor dat ze positieve indrukken over het bedrijf krijgen, zelfs als ze uiteindelijk niet aangenomen worden.

VoorbeeldtoolRecrubo is een chatbot die recruiters helpt bij het verbeteren van de candidate experience. Dankzij Recrubo kunnen kandidaten 24/7 vragen stellen over de vacature, het sollicitatieproces en de bedrijfscultuur, zonder dat ze hoeven te wachten op een reactie van een menselijke recruiter.

3. Bias verminderen

Eén van de grootste uitdagingen in recruitment is het (onbewust) introduceren van bias in het selectieproces — en dat is al enkele jaren zo. Kan AI er dan écht voor zorgen dat recruiters verder kijken dan standaard informatie op een cv? De mogelijkheden zijn er in ieder geval wel: door bepaalde tooling in te zetten die specifiek kijkt naar vaardigheden, ongeacht van het geslacht, de etniciteit of andere persoonlijke kenmerken, zijn gelijke kansen in ieder geval weer een stukje dichterbij.

Voorbeeldtool: Textio is een tool die vacatureteksten analyseert en suggereert verbeteringen om taalgebruik te optimaliseren en mogelijke biases te verminderen, zodat de vacatureteksten meer inclusief en neutraal worden.

4. Voorspellend werven

Voorspellend werven is één van de belangrijkste trends geworden. In plaats van alleen te focussen op cv, opleidingsniveau en werkervaring, leggen bedrijven nu meer nadruk op het gebruik van assessments en tests om een diepgaander beeld te krijgen van iemands sociale en benodigde vaardigheden voor succes in een functie.

Binnen jouw bedrijf is het daarom belangrijk om goed te overwegen welke specifieke vaardigheden werkelijk essentieel zijn voor de functie en welke vaardigheden een medewerker eventueel zou kunnen aanleren. Op deze manier voorkom je dat je een geschikte kandidaat ten onrechte afwijst.

Voorbeeldtool: Het Belgische Traicie is een cv-prescreening-tool die de werkstijl en soft skills van kandidaten voorspelt op basis van Natural Language Processing van taalpatronen uit het cv, de sollicitatiebrief en LinkedIn-profiel. Traicie helpt om snel sollicitanten te vinden en ze te filteren op basis van een match bij de functie-eisen.

5. Kans op ‘mishires’ verminderen

Vervolgens kan AI recruiters helpen met geavanceerde algoritmen om het potentieel van kandidaten beter te voorspellen. Door gegevens uit verschillende bronnen te analyseren, zoals eerdere prestaties, persoonlijkheidstests en soft skills, kan AI een beeld schetsen van hoe goed een kandidaat in een bepaalde rol zal passen én zal presteren. Allemaal om zo de kans op ‘mishires’ te verminderen.

VoorbeeldtoolBrainsFirst is een innovatieve AI-gedreven tool die zich richt op het verminderen van de kans op ‘mishires’ bij het werven van talent. De tool maakt gebruik van neurotechnologie en cognitieve wetenschap om dieper inzicht te krijgen in de cognitieve vaardigheden van kandidaten. Door middel van cognitieve games en algoritmen meet BrainsFirst het denkvermogen, het probleemoplossend vermogen én de leerpotentie van kandidaten.

Wil jij meer leren over AI en werving?

Jaarcongres AI & Recruitment
Op donderdag 9 november organiseert Werf& het eerste Jaarcongres AI & Recruitment. Onder leiding van de specialisten en thought leaders binnen het AI & Recruitment domein gaan we naar best practices kijken, inspiratie op doen, demo’s van toonaangevende en revolutionaire tools en oplossingen bekijken. Het is ontegenzeggelijk dat AI al in verschillende vormen binnen recruitment zichtbaar is, zoals bij vacatureteksten schrijven, matchen en sourcings. Maar hoe ziet een strategische aanpak eruit? Hoe win je met behulp van AI, naast alle productiviteitstooltjes. Of is AI, LLM, en ChatGPT just another hype…
Meer informatie

Masterclass Recruitment en AI
Op 11 december organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de Masterclass Recruitment en AI. In deze masterclass nemen we je mee op de betoverende reis in de wereld van AI. Je ontdekt de fundamentele principes van kunstmatige intelligentie en leert hoe je deze kunt toepassen om jouw wervingsstrategieën te verbeteren. Praktisch, tactisch en we raken ook even de strategie aan. We behandelen hoe je AI kunt inzetten om kandidaten te identificeren, screenen en selecteren en hoe je met AI de juiste match vindt tussen kandidaten en functievereisten. Hierdoor maak je jouw wervingsproces efficiënter en effectiever.

Het draait natuurlijk niet alleen om technologie. We staan ook stil bij de ethische en privacy-overwegingen die gepaard gaan met het gebruik van AI in recruitment. Je leert hoe je de voordelen van technologie benut en daarbij de menselijke factor behoudt. Want dat is tenslotte de kracht van ons vakgebied. Als kers op de taart ontvang je waardevolle tips en trucs om het gebruik van AI in recruitment te optimaliseren. Met deze inzichten vind je de beste kandidaten, versterk je de organisatie en behaal je successen die voorheen onbereikbaar leken.

Meer informatie

 
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie