Interne communicatie na corona: trends en ontwikkelingen

Het Nederlandse bedrijfsleven is weer volop in beweging. De economie draait op volle toeren, overal staan vacatures open en aan de groeiende files te zien, werken we weer massaal op de zaak. Ook bij MediaMyne mogen we sinds een aantal weken weer naar kantoor. Eén dag in de week proberen we met z’n allen aanwezig te zijn, de andere dagen wordt er of thuis, of bij de klant op de zaak gewerkt. Bij onze klanten zien we gelijksoortige ontwikkelingen. Teams keren weer stapje voor stapje terug naar de werkvloer en zetten hun narrowcasting weer aan. Toch is het niet hetzelfde als voor corona. Onze manier van (samen)werken lijkt voorgoed veranderd.

Dit heeft ook effect op hoe organisaties tegen interne communicatie aankijken. De nadruk ligt nu nog veel meer op medewerkersbetrokkenheid en het bereiken van medewerkers. Daar past ook een nieuwe interne communicatiestrategie bij met nieuwe communicatiemiddelen. In dit artikel omschrijven we een aantal van deze trends en ontwikkelingen.

Nadruk op hygiëne- en veiligheidsmaatregelen

Ook al zijn veel maatregelen die de verspreiding van het virus tegen moesten gaan, komen te vervallen in veel organisaties leven ze nog steeds. Werkgevers spelen actief in op een hygiënische- en veilige werkomgeving. Zo zien we dat veel van onze klanten nog steeds instructies en uitlegfilmpjes delen voor het zorgvuldig wassen van de handen. Ook delen organisaties de geldende afspraken over het wel of niet op de zaak werken.

In de slipstream daarvan merken we dat ook andere instructies om veilig je werk te doen een belangrijk thema zijn voor met name ‘blue collar’ organisaties. De toestroom aan nieuwe medewerkers leidt bij hen tot interne campagnes voor bewustzijn rondom ‘veilig werken’. Een beeldscherm in de garderobe of kleedruimte is voor deze organisaties ideaal en kan eenvoudig worden gerealiseerd met ons Narrowcasting Starterspakket.

Het kantoor als ontmoetingsplek

Daarnaast zien we dat organisaties volop nadenken over de functie van een kantoor. Waar de één ervoor kiest om ook in de toekomst de meetings vooral online te laten plaatsvinden, kiest een ander juist voor een model waarbij de meetings op kantoor plaatsvinden en overige werkzaamheden vanuit huis.

In beide gevallen krijgt het kantoor een meer informeel karakter. Het moet een ontmoetingsplaats worden. Een plek waar je je even onderdompelt in de cultuur van de organisatie en waar je je collega’s tegenkomt voor een wat meer informeel gesprek. Een plek die creativiteit en trots aanwakkert.

Dit heeft veel impact op de interne communicatie strategie. Waar voorheen een combinatie van een intranet met her en der op de werkvloer een beeldscherm voldoende was om iedereen betrokken te houden, zul je nu veel meer moeten kijken naar aanvullende kanalen. Beeldschermen zullen vooral campagnematig ingezet worden, bijvoorbeeld om medewerkers vertrouwd te maken met de kernwaarden van een organisatie. Een mobiele app is daar dan een mooie aanvulling op in het kader van nieuws en updates.

Met het MediaMyne Interne Communicatie Starterspakket kun je nu eenvoudig de combinatie van narrowcasting en mobiele app uitproberen.

Vergeet bezoekers niet

Wat we vaak zien is dat interne communicatie zich vooral richt op de eigen medewerkers. Terwijl de meeste organisaties toch ook veel bezoekers over de vloer krijgen. Denk aan externe consultants, of aan vrachtwagenchauffeurs die hun goederen komen afleveren. Ook zij kunnen een doelgroep zijn voor jouw interne communicatie boodschappen. Natuurlijk als het gaat om de geldende hygiëne- en veiligheidsmaatregelen, maar juist ook als het gaat over kernwaarden, trots en cultuur.

Houdt er wel rekening mee dat niet iedere boodschap geschikt is om met externen te delen, dus neem dat mee in je contentplanning.

Wat verandert er in jouw organisatie op het gebied van samenwerken en interne communicatie?  

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord