Interview met Maarten en Camiel van MediaMyne: ‘Bevlogen en betrokken medewerkers. Daar doen we het voor!’

Wij worden blij van betrokken en bevlogen medewerkers! Daarom adviseren en ondersteunen wij organisaties dagelijks over het verbeteren van hun interne communicatie, een kritische succesfactor in dat kader want medewerkers zijn de ambassadeurs van jouw organisatie. Als zij gelukkig zijn heeft dat een positief effect op de productiviteit, het verzuim en de retentie. In Nederland geeft slechts 12% van de medewerkers aan dat zij zich betrokken voelen bij de organisatie waar ze werken. Wij zien dat veel organisaties hier kansen laten liggen en daar willen we wat aan doen. En wij, dat zijn Maarten Dikmans (Sales & Business Development Manager) en Camiel van Asch (Managing Director) van MediaMyne. 


Wat is jullie visie op het gebied van HR-communicatie?

Bij MediaMyne staat het eindresultaat centraal. Interne communicatie is voor ons geen doel op zich, maar een middel om de medewerkersbetrokkenheid te vergroten. We vinden het belangrijk om onze klanten goed te adviseren en bieden ondersteuning bij het in kaart brengen van de doelstellingen en gewenste resultaten. We zien dat de effectiviteit van interne communicatie toeneemt als er weloverwogen beslissingen worden genomen.

Camiel: ‘We houden ons dagelijks bezig met de vraag hoe we MediaMyne gebruiksvriendelijker, sneller, simpeler en leuker kunnen maken. Want hoe tevredener onze gebruikers, hoe beter zij hun werk kunnen uitvoeren, en hoe beter het resultaat.’

Hoe leveren jullie een bijdrage aan ‘Hoe informeer, motiveer en verbind je (toekomstige) medewerkers?’

Natuurlijk doen we dat met onze narrowcasting oplossing en employee app. Bij MediaMyne hebben wij namelijk een gebruiksvriendelijk content managementsysteem ontwikkeld waarmee organisaties slim en doelgericht met medewerkers kunnen communiceren via beeldschermen (narrowcasting) of een mobiele app (employee app). Met als resultaat; meer betrokken en bevlogen medewerkers.

Met deze tools kun je als organisatie jouw medewerkers inzicht geven in de ontwikkelingen binnen de organisatie en stimuleer je de verbondenheid, wat leidt tot betere prestaties van zowel de medewerkers als van de gehele organisatie. Onze klanten delen op deze manier onder andere hun omzet, productie en klanttevredenheidcijfers, maar besteden ook aandacht aan veiligheidsvoorschriften en werkprocessen. Deze informatie wisselen ze af met meer persoonlijke berichten zoals jubilarissen, succesverhalen of verjaardagen.

Maarten: ‘Veel organisaties komen bij ons met gelijksoortige uitdagingen. Ik zie mezelf als de linking pin tussen organisaties. Wanneer je met één klant over een bepaalde uitdaging spreekt, dan probeer ik de verbinding te leggen met andere organisaties. Hoe hebben zij dit opgelost? Welke mogelijkheden zijn er? En wat zou de best passende oplossing voor deze organisatie kunnen zijn? Ik word er blij van als een klant tegen mij zegt dat ze een goed onderbouwde beslissing hebben kunnen maken, op basis van mijn advies.’

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

Camiel: ‘Organisaties besteden vandaag de dag veel geld aan arbeidsmarktcommunicatie om nieuwe medewerkers te werven. Interne communicatie wordt vaak gezien als een “nice-to-have”. Door meer te investeren in interne communicatie kun je meer betrokken en bevlogen medewerkers creëren die langer bij de organisatie blijven. Je hoeft dus minder mensen te werven.’

Maarten: ‘Ook zien wij nog veel organisaties met een verouderd intranet, waar medewerkers nauwelijks nog naar kijken. Als interne communicatiespecialist is het belangrijk om een gebalanceerde mix van communicatiemiddelen in te zetten. Door naast je intranet bijvoorbeeld narrowcasting en een employee app in te zetten, kun je medewerkers op meerdere niveaus informeren. Met narrowcasting kun je een onderwerp kort onder de aandacht brengen, in de app kun je wat meer de diepte in gaan en op intranet kun je relevante aanvullende documentatie plaatsen.’

Voor welke vragen kunnen onze leden bij jullie terecht?

Wij vinden het leuk om uitgedaagd te worden. Veel van onze klanten gebruiken narrowcasting om medewerkers goed te informeren over de dagelijkse gang van zaken in de organisatie. Maar we krijgen ook veel vragen over de ideale communicatiemiddelenmix voor het creëren van betrokken en bevlogen medewerkers of voor verandercommunicatie. Mocht je op dit vlak een uitdaging hebben, horen wij dit graag!

Maarten: ‘We hebben bijvoorbeeld veel klanten in de logistiek en industrie, waar de meeste medewerkers geen toegang hebben tot een computer. Zij zoeken naar alternatieve manieren om met hun medewerkers te communiceren. Binnen de zakelijke dienstverlening is er vaak een informatie overload. Wat wil je als interne communicatiespecialist extra onder de aandacht brengen en wat wil je hier mee bereiken? Daar denken wij graag over mee.’

Meer weten en nader kennismaken?

MediaMyne

Maarten Dikmans, Sales & Business Development Manager
(06) 5153 0385
maarten.dikmans@mediamyne.nl

Camiel van Asch, Managing Director
(033) 450 5080
camiel.vanasch@atrea.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie