De employee journey moet verder worden gedigitaliseerd

Dat vindt 87% van de deelnemers aan de online dialoog die HR & Communicatie binnen (en buiten) haar community uitzette. Is dit een verrassende uitkomst? Nee, zeker niet. In het nieuwsbericht waarin we HR- en communicatieprofessionals vroegen zich uit te spreken over de (digitale) toekomst van de employee journey stond eigenlijk al de verwachting dat met de toenemende digitalisering ook de employee journey verder moe(s)t digitaliseren.

Persoonlijk houden

Dat wordt door de respondenten van deze online dialoog bevestigd. Met een paar kanttekeningen, dat wel. Zo blijkt uit de dialoog dat het noodzakelijk is ook de digitale employee journey persoonlijk te houden en vooral ook aandacht te blijven geven aan de informele/nice to know zaken. Dus niet alleen te focussen op het belangrijke/formele. Want ook digitaal wordt echte betrokkenheid juist gecreëerd door een gezonde mix van het zakelijke/werkgerelateerde en het persoonlijke/informele.

Blijven verrassen

Uit de dialoog komt verder naar voren dat het zaak is medewerkers te blijven verrassen. Misschien zit daar ook wel direct de meest concrete tip voor HR-communicatieprofessionals. Veel van de digitalisering is nu nog vooral het vertalen van reguliere elementen binnen een employee journey naar een digitale variant. Denk hierbij aan digitale (beeld)communicatie, online borrels, online trainingen enzovoorts.

Foto: Minhaj Mohammed / Unsplash

Veel meer impact

Er zijn echter veel meer (digitale) middelen die ingezet kunnen worden om juist voor wat extra verrassing en daarmee voor veel meer impact te zorgen. Neem bijvoorbeeld een directie die, in plaats van via een presentatie in Zoom/Teams/…., zijn plannen voor 2021 uiteenzet in een podcast. Of denk aan het digitaal faciliteren van medewerkers, juist waar het gaat om het met elkaar kunnen delen van niet werkgerelateerde zaken. Bovendien zal de digitalisering zeker op termijn nog veel meer nieuwe/andere kanalen opleveren.

Echt en eigen

Zoals al even benoemd, het is belangrijk om de digitale communicatie ook en vooral persoonlijk te houden. Waarbij persoonlijk zeker niet altijd perfect hoeft te betekenen. Van belang is juist dat het echt en eigen is. Dan komt de boodschap het beste over. Ook als in bijvoorbeeld een filmpje niet elke beweging haarscherp is vastgelegd of iemand zich even verspreekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord