Benut marktplaats voor vaste en flexibele krachten

De flexibilisering van de arbeidsmarkt zet door. Je ziet dit terug in de initiatieven die werkgevers nemen om in contact te komen met de flexwerkers. Organisaties richten zelf een visvijver voor hun flexibele schil in, bijvoorbeeld door het opzetten van een rechtstreeks kanaal voor ZZP’ers. Via deze interim- of flexpools vinden, volgen, verleiden en verbinden de werkgevers zich met externen. Post NL, ING en de Rijksoverheid werken hier al mee.

Monsterboard en Nationale Vacaturebank hebben serieuze concurrentie gekregen met de ontwikkeling van de marktplaatsen. Voorbeelden zijn: UWV Marktplaats, Deventerhuurtin.nl en Werken bij het AMC en VUmc. Via deze marktplaatsen kunnen zelfstandige professionals en leveranciers meedingen naar tijdelijke opdrachten bij grote organisaties. Mooi natuurlijk: een eigen kweekvijver waar de vis vanzelf naar toe zwemt. Maar organisaties kunnen hun arbeidspool naar mijn mening nóg beter inrichten. Want hoe groot de behoefte aan personeel ook is, hoe sterk het aantal vacatures ook groeit, er wordt ook op veel plaatsen van talenten afscheid genomen.

Krimpen door de crisis

Grote bedrijven kondigen aan duizenden banen te schrappen. Maar weten welke werknemers van grote toegevoegde waarde zijn, is menig bestuurder onbekend. Een vergelijking: niet veel topmanagers trekken hun handen af van een gebouw waarin zij hebben geïnvesteerd. Maar mensen waar ze tijd en geld in gestoken hebben, laten ze met het grootste gemak vertrekken. Helaas worden werknemers nog steeds niet beschouwd als de ‘activa’ van de organisatie.

Bundel je interne en externe arbeidspotentie

Bij een voorgenomen massaontslag worden medewerkers begeleid door een mobiliteits-, loopbaan- of outplacementadviseur. Het intern onderbrengen van deze werknemers is een uitdaging. Lijnmanagers moeten op voorhand al bepalen wat ze doen met die lege stoel. Willen ze een vaste kracht, een interimmer of een uitzendkracht? Vervolgens gaat HR (recruitment) zoeken naar de juiste kandidaat. Zou het nu niet mooi zijn als je deze zoektocht uitvoert in een omgeving waar zowel de externe als de interne arbeidsmarkt zich heeft verzameld?

WerkenInGelderland.nl en WerkenInFriesland.nl zijn voorzichtige initiatieven op dit vlak. Wat ik mis in de look & feel van deze regionale sites is een invulling aan de identiteit. Gelukkig zien steeds meer werkgevers in dat Employer Branding niet alleen gaat over zichtbaar zijn op de externe arbeidsmarkt, maar ook over de verbinding met en het behoud van eigen werknemers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie