Zoekmachine wordt recruitmentmachine!

95% van de internetgebruikers gebruikt dagelijks Google. Adverteerders weten inmiddels het advertentiemodel van Google, Adwords, te vinden. Voor jou als HR-professional brengt dit ook de nodige voordelen bij het vervullen van complexe vacatures. Adwords leent zich er bij uitstek voor om in een korte tijd een groot publiek te bereiken. Erg interessant, maar hoe werkt dat precies?

Wat is Adwords?

Google kent twee soorten zoekresultaten. Organische en betaalde zoekresultaten. De organische zoekresultaten toont Google op relevantie tot een onderwerp. Google toont de betaalde zoekresultaten boven en rechts van de organische resultaten. Tegen betaling kunnen adverteerder gebruik maken van deze posities.

Aan de advertenties zijn zoekwoorden gekoppeld. Deze zorgen ervoor dat Google de advertentie bij de juiste zoekopdracht toont. De zoekwoorden zijn echter niet gratis. Je betaalt per klik op de advertentie. Het interessante is, is dat je zelf de prijs bepaalt. Maar let op: hoe hoger het bod, hoe hoger de advertentie getoond wordt! Bij een te beperkt budget kan je vacature ook op de tweede pagina terecht komen.

Bereik meer kandidaten voor je vacatures

Zet Adwords in voor specifieke vacatures of employer branding. Bepaal vooraf waar je organisatie behoefte aan heeft. Het is verstandig om je eerst te verdiepen in de werkwijze. Dit voorkomt namelijk dat je zonder resultaat snel budget verstookt. Kies de juiste zoekwoorden en bepaal een activiteitenkalender. Plan bijvoorbeeld extra advertenties rondom carrière-evenementen waar je actief bent.

Gericht recruiten

Door zoekwoorden te koppelen aan advertenties toont Google de vacature alleen wanneer gebruikers hier naar zoeken. Een goede zoekterm bestaat bijvoorbeeld uit de functietitel en vestigingsplaats. Kies je zoekwoorden vooral op het zoekgedrag van de werkzoekenden. Gebruik korte en duidelijke advertentieteksten. Die zullen je doelgroep aanzetten om door te klikken.

Meer gerichte sollicitaties

Door het inzetten van de juiste zoekwoorden krijg je meer gerichte bezoekers. Hoe beter jij de zoekwoorden en advertentieteksten kiest, hoe specifieker de kandidaten zijn die de advertentie tegenkomen. Hiermee zorg je dus voor gericht verkeer en ook betere sollicitaties.

Bieden op andere werkgevers

Adwords maakt het mogelijk om te bieden op de merknamen van andere werkgevers. De werkgevers staan niet in de advertentie vermeld, maar maken het mogelijk dat de advertentie getoond wordt bij zoekopdrachten naar vacatures van andere werkgevers. Met een goede advertentie zorg je ervoor dat de kandidaat jouw vacature kiest.

Je kosten onder controle

De campagnekosten heb je zelf  in de hand. Met Adwords stel je vooraf namelijk een budget vast. Dit vertaal je vervolgens naar week- en campagnebudgetten. Google stopt met het tonen van je advertentie als het maximum budget is bereikt. De zoekwoordkeuze heeft erg veel invloed op je budget. Populaire zoektermen zijn erg duur. Maar met de juiste keuze zorg je voor een goed rendement van je budget.

Nog even in het kort

Adwords biedt je de mogelijkheid om effectief personeel te werven. Je hebt zelf veel invloed op het succes en het budget van je campagnes. Bepaal vooraf het doel en je budget. Ga vervolgens op zoek naar de juiste zoekwoorden en stel advertenties samen die je doelgroep nieuwsgierig maakt. Dit wekt interesse bij de juiste kandidaten. De relevantie voor bezoekers en kwaliteit van je sollicitaties neemt hierdoor zeker toe.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord