HR & Social Media: Hoe en waar te beginnen?

Veel HRM’ers willen écht wel met social media aan de slag, maar weten niet waar en hoe te beginnen. Het is overweldigend veel als je vanuit stilstand op die voorbij denderende social media trein probeert te springen. En bovendien moet je zorgen dat je er niet meteen weer afgeslingerd wordt. De onderstaande learnings helpen je bij het zetten van de eerste stappen.

Begin klein en experimenteer

Er zijn zóveel verschillende social media toepassingen, dat je door de bomen het bos soms niet meer ziet. Als je ergens wilt beginnen, begin dan bij LinkedIn en Twitter en begin bij jezelf. Maak een profiel aan, link met mensen die je kent, follow tweeps waar je ‘iets’ mee hebt, like interessante blogs of leuke foto’s, retweet relevante twitterberichten, comment bij discussies in LinkedIn groepen, of kijk en luister alleen. Kortom: experimenteer en doe mee!

Wéét waarom je social media in wilt zetten

Social media inzetten omdat iedereen het doet, is niet de beste motivatie. Het is mooi dat hierdoor het onderwerp op veel HR agenda’s terecht is gekomen, maar wéét waarom je social media in wilt zetten. Dit biedt houvast voor de vervolgstappen Wat is het concrete vraagstuk? Het positioneren van de organisatie als aantrekkelijke werkgever? Het aantrekken van nieuwe medewerkers? Het verbeteren van Interne Communicatie? Het verhogen van het leerrendement van Opleidingen? Het verbinden van medewerkers?

Wijs niet één persoon aan die ‘het’ moet gaan doen

Vaak is er één kartrekker die social media op de agenda probeert te krijgen. Zodra dit is gelukt en het HR team zich over het onderwerp buigt is het belangrijk dat niet één persoon wordt aangewezen om ‘het’ te doen. Zoek in ieder geval de samenwerking met Marketing en Communicatie, maar denk ook aan lijnmanagers en andere medewerkers. Betrek huidige ambassadeurs en social media fans. Verdeel de taken, zodat iedereen zijn steentje bijdraagt en social media door meerderen (uit)gedragen wordt.

Maak de mensen achter het logo zichtbaar

Mensen hebben liever contact met mensen, dan met gebouwen of logo’s. Dat geldt zeker voor de interactie op social media. Aan de ene kant kan een logo vertrouwen en autoriteit uitstralen. Aan de andere kant kan het juist afstoten en afstandelijk overkomen. Maak in ieder geval de mensen achter het logo zichtbaar – en zeker de recruiters! – om de verbinding met de doelgroep te maken.

Ga de dialoog met de doelgroep aan

Maar dat brengt ook een gedragsverandering met zich mee: namelijk van zenden naar conversatie. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het plaatsen van berichten (zenden) op social media is één ding, het reageren op een bericht al weer een stap verder, maar écht verbinding maken met de doelgroep (en het netwerk van de doelgroep) lukt niet iedereen. Persoonlijke drijfveren (lees ook Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert) blijken doorslaggevend hierin.

Train de (HR) medewekers

Sommige medewerkers zijn al helemaal into social media en lopen zelfs ver vooruit op de organisatie. Probeer deze medewerkers te betrekken. Erken daarnaast dat niet iedereen social media direct omarmt en erken verschillende leerstijlen. Jij hebt misschien jezelf LinkedIn, Twitter etc. geleerd, maar niet iedereen zit zo in elkaar. Sommigen hebben goede kennis van het ‘hoe’ nodig voordat ze met het ‘waarom’ en de verdere implementatie aan de slag kunnen. Dus train de medewerkers die daar behoefte aan hebben!

Maak successen zichtbaar

Bij veel organisaties heerst nog veel scepsis over social media, zeker bij de directie. Maar ook als de directie niet meteen overstag is, kun je – juist door de aard van social media- vanuit HR prima de eerste stappen zetten. Als het dan lukt om zichtbaarheid of beter nog een concreet resultaat (bijvoorbeeld een geschikte kandidaat voor een vacature te vinden) te behalen zal de scepsis afnemen. Net als bij andere verandertrajecten – want daar hebben we het tenslotte over – helpt het door successen (ook de kleine) zichtbaar te maken.

Vervolgstappen

Een goed begin is het halve werk. Vanuit deze eerste stappen kun je social media verder uitbouwen, met elkaar verbinden en integreren in je dagelijkse werkzaamheden. Geef social media genoeg ruimte en tijd om succesvol te worden. Vaak heeft men onrealistische verwachtingen hierover. Social media is een kwestie van lange adem!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie