Hoe technologie-savvy ben jij?

Recent was ik op bezoek bij een softwareleverancier die onder andere oplossingen biedt voor salarisverwerking, roostering en talentmanagement. HR-gerelateerde software dus. Dat betekent dat de salesmensen van deze softwareleverancier HR-professionals als aanspreekpunt, als hun klant, zien. En dat was verdomd lastig volgens die salesmensen. Want HR-professionals gaan direct met hun ogen rollen als je het over systemen en software hebt. Ze willen wel het gemak van de software, maar willen niet geconfronteerd worden met systeemeisen en het functioneel ontwerp. ‘Nou, dat wil eigenlijk niemand hoor’, wierp ik die salesmensen nog voor de voeten. Maar zij bleven erbij, software verkopen aan HR-mensen is echt het moeilijkste wat er is.

Behoudende beroepsgroep

Stiekem moet ik hen wel een beetje gelijk geven. P&O’ers zijn wars van technologie, flitsende hebbedingetjes en nieuwe communicatiemogelijkheden, zoals ook bleek uit het onderzoek van Diana Russo en Inge Beckers over het inzetten van sociale media door HR-professionals. Deze beroepsgroep is gewóón behoudend. Bewezen door onderzoeksbureau Motivaction, deelt mensen in naar 8 Mentality milieus. Het gaat om de instelling van mensen. Sociodemografie, zoals leeftijd, geslacht, opleiding en inkomen zijn niet het uitgangspunt. Zo zijn Clairy Polak (Nova en Buitenhof) en Patty Brard beiden even oud, wonen ze allebei in Amsterdam en verdienen ze als presentatrice ongeveer evenveel. Maar de keuzes die zij in het leven maken zijn geheel anders. Dit Mentality-model deelt mensen in naar status en waarden.

Traditionele burgerij en postmaterialisten

P&O’ers blijken oververtegenwoordigd in de milieus ‘Traditionele burgerij’ en ‘Postmaterialisten’ en juist ondervertegenwoordigd in het milieu ‘Opwaarts mobielen’. En dat heeft natuurlijk consequenties. Traditioneel burgers houden vast aan traditionele waarden en normen. Zijn risicomijdend. Nieuwe (technologische) ontwikkelingen adopteren zij laat.

Postmaterialisten zijn van alle milieus het meest sociaal bewogen. Ze hebben aandacht voor immateriële waarden en zijn politiek geïnteresseerd. Ze zijn niet op consumptie en vermaak gericht. Vanuit hun sociale bewogenheid, met oog voor de individuele ontwikkeling en zelfontplooiing van de medewerker zijn zij uitstekende HR-professionals. Maar technologie minded en gericht op vernieuwing, materiële zaken en vermaak, zoals de Opwaarts mobielen, zijn ze zeker niet.

Niet zo technologie-savvy, wel sociaal

Het lijkt erop dat voor een snelle adoptie van technologie en sociale media in het HR-vak, de verkeerde personen werkzaam zijn op de afdeling P&O. Althans, óververtegenwoordigd zijn. Tradities zitten als het ware ingebakken in de beroepsgroep. Met het sociale gehalte van de P&O’er zit het wel goed. Nu nog iets meer tech-savvy…En oh ja die salesmensen bij dat softwarebedrijf, zij moeten er gewoon voor zorgen dat ze producten verkopen – die gebruiksvriendelijk zijn, voor zichzelf spreken, zonder ingewikkelde flashy features – en die naadloos aansluiten bij de behoefte van de HR-afdeling of de organisatie!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie