Hoe maak ik mijn website Generatie-Y-proof?

Generatie Y, geboren tussen circa 1980 en 1995, opgegroeid met snelle communicatie en zeer visueel ingesteld, is voor velen een grillige en soms ongrijpbare doelgroep. Toch is het wel degelijk mogelijk om ook deze doelgroep te bereiken. Vijf tips om de aandacht van deze talenten vast te houden.  

1. Alles voor de doelgroep

Websitebezoekers beoordelen in minder dan een seconde of een website interessant genoeg is om verder te kijken. Daarom is het belangrijk om direct de juiste signalen uit te zenden. Gebeurt dit niet dan haken bezoekers snel af. De juiste signalen zijn gebaseerd op de behoeften van de doelgroep. In dit geval Generatie Y. Deze generatie kenmerkt zich door uitdaging, authenticiteit, snelle communicatie, persoonlijke ontwikkeling en is gevoelig voor imago. Deze kenmerken moeten dus vertaald worden naar de website.

Belangrijk is dat de homepage kort en bondig de belangrijkste functies van de website weergeeft. Bezoekers begrijpen wat het doel is en waar ze snel de juiste informatie kunnen vinden. McDonalds begrijpt dit en stemt de website af op een jonge doelgroep. Men gebruikt veel visuele elementen en pakkende teksten. Op deze manier benoemen ze ook waarom je voor een baan bij McDonalds zou moeten kiezen. Dit houdt de aandacht vast en daagt uit om door te klikken.

2. Maak gebruik van pakkende en bondige communicatie

Generatie Y is opgegroeid met snelle communicatie. Mede door de enorme toename van sociale media als Facebook en Whatsapp weet deze groep talenten overal en snel te communiceren met vrienden en familie. Deze aanpak wordt daarom ook verwacht van werkgevers. Het verhaal van het bedrijf moet kort en bondig zijn, anders haakt men af. Dit geldt ook voor vacatureteksten en de homepage. Zorg er voor dat de homepage pakkende titels en korte uitdagende teksten bevat. Hiermee prikkel je bezoekers om verder te klikken en verwijs je duidelijk naar de juiste informatie. Pagina’s over een bepaalde functiecategorie of vacatureteksten moeten geschreven zijn op uitdaging en persoonlijke ontwikkeling. Leg uit hoe Generatie Y zich kan ontwikkelen, waar de ambities van het bedrijf liggen en hoe men hier aan kan bijdragen. Deze manier van communiceren zorgt ervoor dat de juiste kandidaten geïnteresseerd blijven en sneller zullen solliciteren.

3. Authenticiteit wordt gewaardeerd

De nieuwe generatie werknemers haakt af op verkoopverhalen en wollige teksten. Wees daarom levendig en authentiek. Laat zien wie het bedrijf is en waar men voor staat. Is duurzaamheid belangrijk? Maak dan gebruik van tastbare voorbeelden. Is een sterke band met klanten van belang? Interview klanten over de samenwerking. Authenticiteit betekent op internet eerlijkheid, transparantie en en openstaat voor reacties. Een goed voorbeeld is het gebruik van Twitter voor vragen over vacatures. Heel transparant. PWC geeft het goede voorbeeld en wenst zijn nieuwe medewerkers via Twitter veel succes met hun nieuwe baan. Het Twitter kanaal staat op deze manier open en het bedrijf wekt een enthousiaste indruk.

4. Collega’s zijn de beste ambassadeurs

Zoveel collega’s en vele mooie verhalen over werkervaringen. Betrek collega’s bij de wervingsactiviteiten. Op deze manier is werken bij de organisatie persoonlijk en tastbaar voor Generatie Y. Er zijn verschillende manieren om collega’s in te zetten. Zo kan gevraagd worden naar  ervaringen, persoonlijke ontwikkeling en wat de werkgever zo leuk maakt. Deloitte maakt werken persoonlijk door medewerkers via Twitter en Instagram foto’s te laten posten op#deloittemoments. De foto’s worden naast social media ook op de website geplaatst.

Het is ook mogelijk om collega’s in te zetten als Brand Ambassadors. Vraag zeer enthousiaste collega’s om te vertellen over hun ervaringen. Dit kan door middel van tekst, foto en video. Hiermee spreek je gelijk waardering uit voor hun inzet en werkbeleving.

5. Gebruik foto en videomateriaal

Generatie Y is erg visueel ingesteld. Om de aandacht van deze doelgroep direct vast te houden is het gebruik van foto en video essentieel. Authenticiteit is hierbij erg belangrijk. Deze generatie talenten houdt niet van geforceerde content. Zorg er dus voor dat beeldmateriaal mede door collega’s wordt gemaakt. ING past dit bijvoorbeeld goed toe in fotomateriaal. Ze interviewen collega’s over hun werkervaringen en plaatsen daar foto’s bij.

Ook Albert Heijn weet goed de leuke en persoonlijke verhalen te vertalen. Op deze video’s zie je waarom het leuk is om bij AH te werken.

Door het gebruik van beeldmateriaal beginnen vacatures te leven. De werkgever is door de persoonlijke inbreng tastbaar voor kandidaten. Hierdoor is het eenvoudiger om je in te leven. Dit maakt kandidaten enthousiast en stimuleert ze om te solliciteren.

In het kort

De nieuwe generatie talenten laat zich niet zo maar inpakken voor een nieuwe baan. Ze willen er zeker van zijn dat een baan bij ze past. Om Generatie Y te overtuigen is het belangrijk om gebruik te maken van pakkende communicatie. Hiermee weet de doelgroep snel onderscheidt te maken of een bedrijf bij ze past. Het juiste gebruik van beeldmateriaal zal dat idee versterken. Betrek collega’s bij de wervingsactiviteiten door hun ervaringen te delen. Betere ambassadeurs van je merk zijn er namelijk niet! Maar wat je ook doet om Generatie Y te binden zorg er voor dat het authentiek is. Gebeurt dit niet dan val je als werkgever snel door de mand.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie