Woorden zijn vogelvrij, kernwaarden een waardevol richtsnoer

Corporate Values, merkwaarden, kernwaarden. Iedere organisatie heeft wel iets hierover opgesteld. De vraag vandaag de dag is in hoeverre organisaties in staat zijn daadwerkelijk volgens de gekozen waarden te leven en te werken. Uw Human Capital kan hierin het verschil maken. Ik zeg bewust ‘kan’, want dit blijkt lastig te realiseren.

Ken je de waarden van het ooit succesvolle bedrijf Enron? Het waren er vier: Integrity, Communication, Respect en Excellence. ‘Their 4 values were chiseled in marble in the main lobby, but had little to do with the real values of the organization’, zo weten wij inmiddels.

Living the Brand
Hoe mooi gekozen sommige waarden-woorden ook zijn, de toegevoegde waarde zit ‘m in het naleven ervan. Hoe brengen organisaties hun merk tot leven? Als ik een aflevering van Kassa bekijk en vervolgens de websites van bedrijf A of B dan zie ik een majeure afstand tussen imago en gewenste identiteit. Afdelingen Communicatie, Marketing en HR slaan als het even meezit hun handen ineen om op een goede manier het merk aan hun medewerkers te verkopen, en in het verlengde daarvan aan hun klanten.

Hoe maak je intern waar wat extern wordt beloofd? Ook hier zie ik het regelmatig misgaan. De externe belofte sluit ongelukkig vaak niet aan bij de mogelijkheden en het potentieel van de organisatie. Op alle mogelijke manieren doen organisaties hun best om collega’s te overtuigen dat ze hierin moeten geloven. Waarbij het optreden van Priscilla Zalm ‘de zus van de RvB voorzitter van de ABN AMRO’ een lichtend voorbeeld is.
Wat moet je wel doen om te zorgen dat de identiteit en de belofte weer een beetje in balans komen? Values als bindmiddel inzetten en vervolgens verleiden en verbinden.

‘Ik streef naar de beste oplossing voor mijn klanten’
De kracht binnen bedrijven ontstaat als mensen die elkaar aanvoelen netwerken met elkaar vormen. Waarden dienen hierin als bindmiddel. En de uitdaging voor bedrijven is om de bureaucratische kant en de creatieve laag samen te brengen. Dat is de weg naar wezenlijke verandering opdat mensen weer terugkomen bij wie ze werkelijk zijn, en in het verlengde daarvan, wat ze willen betekenen voor een ander.

De externe arbeidsmarkt heeft het meeste baat bij een verleidingsstrategie. Via goed gekozen middelen en media maak je kenbaar wie jij als werkgever bent, waar je voor staat en waar je naar toe wilt. Door de waarden op jouw eigen authentieke wijze te presenteren maakt de potentiële kandidaat de keuze ‘dit past mij, hier wil ik bij horen, hier wil ik aan meewerken’.

De interne arbeidsmarkt daarentegen koopt niets voor de verleidingsstrategie, deze mensen moet je verbinden. Hoewel het verhaal hetzelfde is, via goed gekozen middelen en media maak je kenbaar welke waarden van levensbelang zijn voor de organisatie. Het enige verschil is dat er voor hen consequenties aan vast zitten. Ik ben ervan overtuigd dat medewerkers jaarlijks moeten worden aangestuurd op competenties die direct zijn afgeleid van het merk.

Waarom? Omdat niemand stil staat. De wereld al helemaal niet. Medewerkers ontwikkelen zich elke dag, ook organisaties zijn op een dynamische wijze in beweging, zijn niet meer hetzelfde bedrijf als 5 jaar geleden. De relatie tussen werkgever en werknemer beweegt hierin mee. Het is belangrijk in dit kader om je op gezette tijden af te vragen ‘passen wij nog bij elkaar?’ Is het antwoord voor beiden hierop ‘ja’, dan is de verbinding weer optimaal en levert dit een positief effect op het waarmaken van de externe belofte.

Showcase Netflix
Via een tweet ontving ik de slidepack ‘Culture: what gives Netflix the best chance of continuous success for many generations of technology and people?’ Een krachtig verhaal. Interessant voor de interne én externe arbeidsmarkt, die bovendien het merk zelf prachtig positioneert.

Netflix zegt heel duidelijk: ‘We Want to Work with People Who Embody our Values’. En daar blijft het niet bij. Eenmaal werkzaam voor dit bedrijf vragen ze van elke collega: ‘You question actions inconsistent with our values’. Dit als directe uiting van hun kernwaarde Courage.

Vraag/Discussie
Ik ben enorm benieuwd naar reacties op bovenstaande. Wat denkt u: moeten medewerkers aangestuurd worden op competenties die direct zijn afgeleid van het merk?

Gebruikte bronnen: Internal Branding in de praktijk, slidepack Culture @Netflix (pdf)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie