Ik sla de lunch even over

Als kenniseconomie zitten we in Nederland per dag úren achter de computer. Nederland is in Europa het land waar het langst achter de PC gezeten wordt. In het NRC verscheen onlangs het artikel “Een zittend leven duurt niet lang”. Tegelijkertijd stijgt de pensioengerechtigde leeftijd. Maar een actieve leefstijl, nodig om een beetje fit ouder te worden, daar hebben we geen tijd meer voor. Slechts 32% van de werknemers voldoet aan de beweegnorm, minimaal een half uurtje per dag. Toch wéten we allemaal wel dat het belangrijk voor ons is om voldoende te bewegen, maar waarom dóen we het dan niet?

Volgens Ben Tiggelaar, gedragsonderzoeker, zit er in de veranderpsychologie één zwakke schakel, dat is het gedrag van de mens. Vaak slagen veranderingen niet. Bij de invoering van nieuwe processen in een bedrijf slaagt dit in 30% van de gevallen; bij cultuurveranderingen is dit slechts 19%. Hoe vaak heb jij je voorgenomen om meer te gaan sporten en is dat uiteindelijk toch niet gelukt? Na de kerst stoppen met roken en meer sporten zijn twee veelgenoemde goede voornemens. Maar hoe houden we het vol? Hoe zorgen we voor een duurzame gedragsverandering? Het begint bij het definiëren van het gewenst gedrag. Niet:  ‘Ik wil meer sporten’, maar: ‘Ik ga dinsdag en donderdag een half uur hardlopen!’

Tiggelaar benoemt vijf psychologische voorwaarden voor gedragsverandering:

1. Formuleer resultaten. Formuleer gewenste uitkomsten.

2. Beschrijf gedrag. Beschrijf concreet, haalbaar en effectief gedrag.

3. Beïnvloed intentie. Beïnvloed overtuigingen over controle, waardering en nut van gedrag.

4. Verander situatie/ omgeving. Verander prikkels in situatie waarbinnen gedrag plaatsvindt.

5. Evalueer. Meet gedrag, meet resultaten en stuur bij.

Tips voor sportieve collega’s

Eric van der Veen, onze programmamanager Bedrijfssport bij Sport & Zaken, ziet dagelijks bij bedrijven hoe lastig het is om het beweeggedrag van werknemers te beïnvloeden. Ik vroeg hem om een aantal persoonlijke tips om het beweeggedrag van de werknemers in je bedrijf te verbeteren:

  • Start met de early adopters, mensen die weten hoe leuk bewegen kan zijn maar er om wat voor reden dan ook niet meer aan toe komen. Niet met de innovators, de koplopers, de mensen die toch al aan sport doen.
  • Laat mensen ervaren hoe leuk sporten is. Gewoon doen. Creëer een ervaring.
  • Veranderen is experimenteren. De meeste veranderingen mislukken. Start gewoon en kijk wat werkt en wat niet. Meet de resultaten.
  • Biedt het sport- en beweegaanbod op verschillende manieren en niveaus aan en varieer in het aanbod. Sluit aan bij de behoefte van de werknemers.
  • Progressie zorgt voor motivatie. Kleine stapjes vooruit motiveert. Laat de small wins zien.
  • Laat mensen zelf persoonlijke doelen stellen. Dan zijn mensen meer bereid tot veranderen.
  • De meeste kantooromgevingen nodigen niet uit tot bewegen. Verander de situatie/omgeving, dit verandert gedrag. Plaats douches, sluit de lift, zorg voor een goede fietsenstalling, haal de sportvereniging naar het bedrijf.
  • Alleen inzetten op bewustwording zet geen zoden aan de dijk. Campagnes alleen veranderen zelden het gedrag. Een goede communicatie is wel een succesfactor.
  • Focus op een aanstekelijke boodschap en focus op werknemers met invloed. Dit is van belang om te blijven sporten.
  • Werk aan de sociale norm in het bedrijf, laat medewerkers elkaar stimuleren om meer te gaan bewegen.
  • Sluit aan bij het DNA van jouw bedrijf, welke kernwaarden zijn belangrijk in jouw bedrijf.

Neem sport mee in de aanpak van Het Nieuwe Werken

Als je niet op vaste momenten achter een bureau hoeft te zitten, biedt dat allerlei mogelijkheden om sport te integreren in je dagritme. ’s Ochtends voor je werk een half uurtje rennen, of eind van de middag als je klaar bent. De middag is een heerlijk moment om buiten te zijn en nieuwe energie op te doen! Roep dus niet: ik sla de lunchpauze even over. Maar kom in beweging, al is het maar een lunchwandeling.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord