HR-Communicatie bij Het Nieuwe Werken: blijven communiceren
Vandaag wordt de jaarlijkse Telewerkprijs uitgereikt, aan een organisatie die Het Nieuwe Werken ‘op een voorbeeldige wijze in de bedrijfsvoering heeft ingevoerd.’ Reden genoeg om de stand van zaken bij de winnaar van vorig jaar, SNS Reaal, eens door te nemen. HR-Communicatie Netwerk spreekt met Ronald Kooren, senior adviseur groepscommunicatie bij SNS Reaal. ‘Constante interactie is van groot belang. Je moet blijven communiceren met je medewerkers en je collega’s.’
Niet zomaar in het diepe
SNS Reaal werkt sinds medio 2008 aan een geleidelijke invoering van Het Nieuwe Werken en oogstte daarvoor al veel lof. De vorig jaar in de wacht gesleepte Telewerk Jaarprijs en de Telewerk Publieksprijs zijn daar de voorbeelden van. Een vooruitstrevend mentaal programma ligt aan de basis van het succes, aldus Ronald Kooren. ‘Het personeel wordt er niet zomaar in gegooid. Door middel van workshops laten we iedereen begrijpen hoe de nieuwe manier van werken eruitziet. Het is namelijk vrij lastig om zomaar over te stappen op Het Nieuwe Werken en de ouderwetse prikklok los te laten. Werknemers hebben tijd nodig om er aan te wennen en continue begeleiding is daarom essentieel. We helpen ze, geven ze aandacht en praten over hoe ze het ervaren. Het is belangrijk om er samen over na te denken.’
De grootste bottleneck van de flexibele werkwijze is volgens Kooren de sociale cohesie. Sommige werknemers zijn bang dat ze thuis in hun eentje alleen met inhoud bezig zijn en missen het contact met collega’s. Een kans voor HR-communicatie. ‘Thuiswerken is bij ons geen verplichting. Maar we proberen medewerkers wel te sturen, door met ze te praten over hun thuissituatie en gericht te kijken wat de mogelijkheden zijn. Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen op kantoor aanwezig is.’
Het Nieuwe Werken werkt
De communicatieadviseur geeft aan dat Het Nieuwe Werken er vooral is voor de mensen. ‘Het is een toverbal, waarbij medewerkers steeds iets nieuws ontdekken en zelf ervaren hoe het werkt.’ En met succes. De tevredenheid van het personeel van SNS Reaal, dat is overgestapt op Het Nieuwe Werken, is flink gestegen, zo blijkt uit eigen metingen. De werknemers waarderen de vrijheid en verantwoordelijkheid die ze krijgen en ze vinden – niet onbelangrijk – SNS Reaal ook leuker. Het employer brand heeft er dus baat bij.
Het Nieuwe Werken en HR-Communicatie hangen nauw samen en kunnen elkaar versterken, ziet Kooren. ‘We vragen ons constant af welk effect we willen bereiken. Het is meer dan alleen een berichtje op intranet of in het personeelsblad. Communicatie komt overal in terug. Het gaat om alle contactmomenten.’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!