Ga toch fietsen met je toptalent

Nu de economie weer een beetje lijkt op te fleuren, beginnen de eerste zenuwachtige geluiden al weer te klinken. Zijn we nog wel aantrekkelijk genoeg? Moeten we niet dringend een SPP gaan maken? Is ons employer brand nog wel in orde? Als straks onze kostelijke medewerkers de kuierlatten nemen, hoe halen we dan nieuw toptalent binnen?

Dat is de vraag, ja. Als er opeens flink wat medewerkers ‘om zich heen gaan kijken’, is er inderdaad een kans dat je plots tegen een wat grotere recruitmentvraag aan zit te kijken. Dat je dus meer mensen op de een of andere manier naar binnen moet zien te praten. Maar zeg eens eerlijk: moet dat nu echt allemaal ‘toptalent’ zijn?

Het lijkt me niet. Het kan ook niet eens. Want zeg nou zelf: als het al die bedrijven zou lukken om ‘toptalent’ binnen te halen, moet er wel heel veel toptalent zijn. Dat is er niet. Of de top is zo breed, dat iedereen een toptalent is en dan is meteen niemand het meer. Maar ook als we de taalkundige inflatie even laten voor wat het is, zijn er nog heel wat meer redenen om op te houden met het gesjor aan en gemekker over ‘toppers’.

Floppen

Recruiter.com noemt enkele redenen om juist de aandacht te richten op ‘B Players’:
• Een B-speler die je ‘van binnen’ haalt, kost minder en levert vaak betere prestaties dan een A-speler van buiten (een onderzoek door Wharton).
• Je weet nooit of je er echt één voor je hebt: zelfs de beste selectietechnieken komen niet verder dan een voorspellende waarde van rond de 60% (verschillende onderzoeken).
• Een B-speler is eerder beschikbaar en productief dan wanneer je gaat zitten wachten tot je eindelijk je A-speler gevonden hebt.
• Hoe weet je dat jouw B-speler niet binnen de kortste keren een A-speler wordt?
Dit laatste punt wordt onderstreept door een onderzoek van de Harvard Business School, dat stelt dat A-spelers niets anders zijn dan een luchtspiegeling: mensen die top presteren in het ene bedrijf, kunnen volledig floppen in een ander. Blijkbaar zijn ze alleen een topper in een bepaalde organisatie of context.

Topprestatie

Dat haalt meteen het fundament onder het begrip vandaan: als ‘topper’ zijn wordt bepaald door de situatie, bestaat het als autonoom begrip dus niet eens. En in plaats van streven naar het binnenhalen van die superboys and -girls (en vergeet niet: het binnenhouden) kun je beter streven naar het binnenhalen van degene die echt bij je organisatie past. Die zich thuis voelt en – of het nu een B-, C-, D- of E-speler is – gewoon een topprestatie wil leveren.

Zoek dus liever naar de match – en ga fietsen met je toptalent.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie