Interview met Irene Vernie (Rituals): ‘Werken, denken en doen vanuit je hart’

Rituals weet in zijn werving en selectie de company values tot een kunst te verheffen. Het cosmeticamerk is de grootste banenschepper van Nederland. Een hele opgave om dan toch je merkwaarden overeind te houden. Toch is dat precies wat het bedrijf prioriteit wil blijven geven, aldus de wereldwijde HR-directeur Irene Vernie.

Tijdens Werf& Live, op donderdag 11 mei, zal ze vertellen hoe ‘Werken, denken en doen vanuit je hart’ bij Rituals wordt vormgegeven. In dit interview alvast een voorproefje:

Wat is je hoofdboodschap op Werf& Live?

‘Wat je ook doet, zorg dat je recruitmentbeleid altijd naadloos aansluit op je company values.’

Jullie zoeken mensen ‘die hard werken, maar ook bij hun hart kunnen’. Hoe werf je die specifiek?

‘We besteden in het recruitmentproces veel aandacht aan onze company values, die gericht zijn op werken, denken en doen met je hart. We staan voor meaningful en authentic. Deze waarden hebben we vanzelfsprekend doorgevoerd in onze vacatureteksten, in de visuals die we gebruiken en in de gesprekken die we voeren. Maar onze company values vormen straks ook de kern van de candidate journey die al onze sollicitanten doorlopen. Een voorbeeld hiervan is een Rituals-preselectietool waarin de kandidaat via gaming en video kennis maakt met de belangrijkste company values.’

Onze company values vormen de kern van de candidate journey die onze sollicitanten doorlopen

‘Binnenkort lanceren we een nieuwe carrièrewebsite waar we ons verhaal nog mooier en persoonlijker kunnen brengen. Momenteel liften we mee op het succes van het consumentenmerk als wervende factor. Dat heeft veel voordelen, maar we willen graag vanuit de werkgeverskant ook toevoegen hoe het is om bij Rituals te werken. Zo willen we de wederzijdse selectie optimaliseren. De sollicitant moet immers ook de kans krijgen om óns te assessen: past Rituals ook bij mij? We willen dat ze die belangrijke keuze nemen op basis van een realistisch, completer beeld dan alleen de geweldige producten en de inspirerende filosofie, maar dat ze ook weten: wie is Rituals als werkgever?’

Hoe selecteer je mensen die bij die waarden passen?

‘In onze assessments laten we heel specifiek onze bedrijfswaarden en onze bewezen succesfactoren meten. Daarnaast voeren en structureren we onze interviews zo, dat er heel specifiek gevraagd wordt naar de bedrijfswaarden en de kritische succesfactoren als speed en impact risktaking. Deze twee noem ik wel eens de yin en yang van ons bedrijf.

In onze assessments meten we heel specifiek onze bedrijfswaarden en onze bewezen succesfactoren

We zijn heel nieuwsgierig naar de “herkomst” van de kandidaat; waar komt iemand vandaan, wat is de voorspellende waarde hiervan voor het blenden in de Rituals-cultuur? Ik omschrijf het wel eens zo: we gaan bij Rituals momenteel met piepende banden door de bocht en in de tussentijd verwisselen we ook nog even een band. Kom je uit een omgeving waar tientallen lagen zijn en een beleidsstuk er zomaar een jaar over kan doen voor het goedgekeurd is, of kom je uit een winkelomgeving waarbij je agressief leerde verkopen of klanten als verstoring van je gesprek met een collega zag…? Dan ga je het niet naar je zin hebben bij Rituals.’

Iets zegt me dat jullie over interesse van sollicitanten niet te klagen hebben. Klopt dat?

‘We krijgen elke maand tussen de 200 tot 500 sollicitaties binnen. We zien dat er vanuit allerlei verschillende disciplines en branches reacties komen op onze vacatures, van mensen met én zonder relevante werkervaring. Het merk en de filosofie spreekt gelukkig veel mensen aan.’

Hoe selecteer je dan de beste? Is dat volledig mensenwerk?

‘Op ons hoofdkantoor in Amsterdam werken we met een zogeheten Recruitment Process Outsourcing, een RPO-constructie. In de landenorganisaties werken we – afhankelijk van de grootte van het land – met eigen recruiters.’

En in hoeverre geloof je dat technologie daarbij kan helpen?

‘We gaan binnenkort wereldwijd werken met een baanbrekende online preselectietool voor al onze vacatures, een volledige on-brand carrièrewebsite, en een internationaal gekoppeld ATS.’

Jullie zijn vermaard om jullie persoonlijke manier van afwijzen. Wat is daarvan volgens jou de les voor andere bedrijven?

‘Het is enerzijds makkelijk: we behandelen onze sollicitanten als klanten en ambassadeurs van ons merk. Daarnaast helpt natuurlijk de filosofie van Rituals mee; we maken ook van een sollicitatie een ritueel, omdat we het zien als een life event van de sollicitant, en daar staan we bij stil als bedrijf.’

Doen jullie ook nog andere dingen om de Candidate Experience te verbeteren?

‘Allereerst meten we de tevredenheid van de sollicitanten om zo een beeld te krijgen waar het beter kan, en we trainen onze managers in het voeren van gesprekken die waarderend onderzoekend zijn en zo mogelijk waarde toevoegen aan de kandidaat. Is er geen match, dan kijken we graag mee wat er beter kan voor een sollicitant, waar hij of zij wel zou passen, of bijvoorbeeld hoe het CV verbeterd kan worden. Met andere woorden: we geven meteen feedback in het gesprek zelf, in plaats van achteraf, zonder de sollicitant erbij.’

We geven meteen feedback in het gesprek zelf, in plaats van achteraf

Kun je iets meer zeggen over het ‘Living The Brand’-programma?

‘Ons Living The Brand-programma is eigenlijk de naam van de manier van werken van onze HR-afdeling. Al onze guiding principles, programma’s en policies brengen we in lijn met de company values. Dit betekent dat onze employee journey zo is vormgeven dat de onderdelen hiervan naadloos aansluiten op elkaar en dat van alle normaliter routinematige stappen in het proces een ritueel is gemaakt. We gaan hierin heel ver. Zo verrassen we al onze kandidaten met een klein cadeautje in hun brievenbus als dank voor de sollicitatie. Iedere kandidaat krijgt van ons ook een persoonlijk antwoord. En als je uitgenodigd wordt voor een gesprek, krijg je zelfs twee cadeautjes mee: eentje voor jezelf en één om weg te geven.’

‘Tijdens het sollicitatiegesprek assessen we onze kandidaten op de company values en onze succesfactoren. Ben je aangenomen, dan ontvang je thuis een ‘Welcome to Rituals’-pakket om je alvast thuis een moment van rust te laten creëren. Het onboardingsprogramma sluit hier vervolgens volledig op aan: de new hires gaan een tweedaags Rituals Rootcamp in, waarbij we de link leggen tussen de preboardings- en de onboardingsfase.’

Jullie werden in januari uitverkoren tot ‘grootste banenschepper van Nederland’. Maakt die snelle groei werving en selectie makkelijker? Of is het ook lastig om juist dan de cultural fit te behouden?

‘We worden er natuurlijk steeds beter in, maar we zien wel dat we ook aandacht willen gaan besteden aan werving ten opzichte van selectie. Dat is ook de reden waarom we hebben besloten een deel van de preselectie via Harver te gaan automatiseren. Ook hier geldt dat we het beleven van ons merk en onze company values tot een kunst hebben verheven. Het wederzijds testen van de fit is het belangrijkste onderdeel van de preselectietool.’

Jullie hebben ervoor gekozen de recruitment (vrijwel) volledig uit te besteden aan een externe partij. Hoe bevalt dat?

‘Het grote voordeel is dat er volledige focus is op recruitment. Geen randzaken, geen afleiding. Daarnaast zit er achter de recruiters een bureau, Compagnon in ons geval, en is de mankracht zo altijd gegarandeerd.’

In een jaar hebben jullie wereldwijd 2.400 mensen aangenomen en getraind. Hoe houd je dat proces precies in de hand?

‘De grote kracht hierachter is onze Rituals Academy; 15 inhouse trainers die al onze nieuwe (shop)medewerkers trainen. Daarnaast zien we dat onze Country Directors zeer nauw betrokken zijn bij het wervingsproces van onze (assistent) shopmanagers. Deze managers zijn het hart van Rituals en zijn primair verantwoordelijk voor dat belangrijke contact met onze consument. We streven ernaar om vanuit ons internationale MT altijd de uiteindelijke kandidaten voor key posities ook zelf nog te spreken.’

Jullie letten in de selectie letterlijk op het energieniveau van de kandidaat, heb ik begrepen. Wat is daar het idee precies achter? Haken gestresste kandidaten vanzelf af?

‘Het is voor een cosmeticamerk als Rituals van groot belang dat onze mensen het merk uitstralen en beleven. Daar hoort, zoals wij dat noemen, een bepaalde inner en outer beauty bij. Die zie je toch meestal bij kandidaten die je energie geven. Dat is vaak een combinatie van uiterlijke verzorging, sportiviteit, jezelf geestelijk verrijken, maar ook interesse in yoga, mindfulness of bijvoorbeeld reizen of de natuur. Vandaar dat we daar specifiek op letten.’

Werf& Live op 11 mei

Ben je benieuwd hoe Rituals al zijn vacatures weet te vervullen? Op donderdag 11 mei vindt de tweede editie plaats van Werf& Live, hét live evenement van deze site over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Rituals zal daar een van de break-outs verzorgen, net als onder meer Action en Bol.com. Schrijf je dus nu in!

Deze interessante blog is een re-post van www.werf-en.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie