Het Nieuwe Werken als communicatiemiddel

Als het sneeuwt in Nederland, zijn de files langer dan ooit en lijkt de trein evenmin een verstandige optie. Maar er moet wel gewerkt worden. Geen paniek: we kunnen ook gewoon thuis aan de slag. Waar of wanneer we werken maakt immers niet uit. Het gaat om het resultaat, legt Henny van Egmond, voormalig projectmanager van Rabo Unplugged, uit. ‘Dat is de basis van Het Nieuwe Werken.‘


Tevreden
Als projectmanager bij Rabobank stond Henny van Egmond aan de basis van Rabo Unplugged. Onder deze noemer werd op één locatie, de Beneluxstaete in Utrecht, Het Nieuwe Werken volledig doorgevoerd. En de resultaten zijn daar. ‘Van de vijfhonderd werknemers in het project is ruim 80 procent tevreden. Dat is hoog, want organisaties in het bankwezen doen het met gemiddeld 60 procent. En ook het ziekteverzuim daalt.’ Van Egmond schreef er een boek over: Het Nieuwe Werken – Van visie naar praktijk, waarin hij aanbevelingen geeft over de ‘hype’.

Vrijheid
De vrijheid die werknemers krijgen staat volgens Van Egmond centraal. ‘Bij Rabo Unplugged krijgen werknemers zelf het vertrouwen om te bepalen hoe ze te werk gaan. Als het maar resultaat oplevert. De manier waarop dat gebeurt, is ondergeschikt.’ Dit brengt een verandering in de traditionele denkwijze van werknemers. Van Egmond vat het belang van communicatie samen: ‘Laat werknemers zien hoe het werkt en nodig ze uit om het zelf te ervaren.’

Misschien nog wel belangrijker is de verandering in de ‘mentale omgeving’ van de leidinggevenden. Van Egmond: ‘De managers van nu zijn allemaal opgegroeid in organisaties met veel regels en een aanwezigheidsplicht. Zij moeten deze regels los kunnen laten en de werknemers alle vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Anders blijft de oude cultuur corrigeren en wordt Het Nieuwe Werken nooit een succes.’

Employer brand
Van Egmond ziet genoeg voordelen van Het Nieuwe Werken voor HR en communicatie. Vooral de aantrekkelijkheid van een werkgever vaart er wel bij: ‘Werknemers kunnen hun tijd thuis beter indelen en er is minder kantoorruimte nodig – gemiddeld 43 procent. Zo is Het Nieuwe Werken goed voor het milieu en maakt het de thuissituatie makkelijker. Dat spreekt (toekomstige) werknemers aan.’

Henny van Egmond is voormalig projectmanager bij Rabobank en tegenwoordig partner bij adviesbureau Yolk. Zijn boek Het Nieuwe Werken – Van visie naar praktijk is verkrijgbaar bij Kluwer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord