HR-Communicatie Inspiratiedag deel 1: veranderende communicatie

De derde Inspiratiedag van het HR-Communicatie Netwerk leverde een gevarieerd programma op. Zo bont als het gezelschap, zo bont ook de thema’s die aan bod kwamen. Iedereen deed in de interactieve sessies kennis en inspiratie op over het eigen vakgebied, maar kreeg ook een kijkje over de grenzen van de eigen discipline. De aanwezigen waren het erover eens: de alliantie van HR en communicatie brengt rust in organisaties, vooral in onzekere tijden. Inge Beckers vatte die onzekerheid in een gevleugelde uitspraak: ‘De enige constante is verandering.’

Informatieplicht

Die onzekerheid ervaart Norbert van Nieuwenhoven als pensioenadviseur dagelijks. Werkgevers laten het volgens hem al te vaak na om onzekerheid, die bij werknemers heerst over arbeidsvoorwaarden en pensioen, weg te nemen. Zelf begrijpen ze de voorwaarden ook lang niet altijd. Maar daar komen werkgevers niet meer mee weg, weet Van Nieuwenhoven. ‘Werkgevers hebben niet alleen een zorgplicht, maar ook een informatieplicht. Als het tot een geschil komt, staat de werknemer bijna altijd aan de sterke kant van het recht.’ Terwijl die informatieplicht echt geen grote last hoeft te zijn, vindt Van Nieuwenhoven. Het organiseren van een voorlichtingsbijeenkomst met een externe adviseur doet vaak al wonderen. ‘De gemiddelde productiemedewerker wil eigenlijk alleen weten wat zijn nettosalaris is.’ Goede arbeidsvoorwaarden- en pensioencommunicatie moet volgens Van Nieuwenhoven dan ook overzichtelijk op één A4-tje passen. ‘Informeren is meer dan een pak papier overhandigen.’

Reguleren, forceren of stimuleren?

Communicatie verandert, dat staat vast. ‘Twintig jaar geleden was communicatie over je organisatie nog goed te kanaliseren. Nu heb je nauwelijks nog grip op wat medewerkers over je organisatie zeggen op social media. Hoe ga je daarmee om?’ Spreekster Marieke van Heek beantwoordde haar eigen vraag: ‘Generieke regels over social mediagebruik zijn nauwelijks mogelijk. Want waar ligt de scheidslijn tussen werk en privé?’ Zoals je social media niet kunt reguleren, kun je ze ook niet forceren. Werknemers die er geen affiniteit mee hebben kun je LinkedIn en Twitter niet door de strot duwen, dat werkt alleen averechts. Wel kun je actieve social media-adepten in hun gebruik stimuleren, zo meenden de aanwezigen. Stimuleren is de enige optie, want het idee dat je social mediagebruikers dezelfde beperkingen op kunt leggen als bijvoorbeeld communicatiemedewerkers is een idee dat niet meer past in deze tijd.

Dit is deel een van het verslag van de HR-Communicatie Inspiratiedag van 15 september. Lees hier deel twee. Al benieuwd naar de volgende bijeenkomst van het HR-Communicatie Netwerk? Neem contact op met Inge Beckers.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie