Preventief verzuimbeleid: aan de slag met communicatie

De verantwoordelijkheid voor werknemersverzuim ligt bij de werkgever, door de Wet Verbetering Poortwachter. De werkgever moet actief nadenken over het voorkomen van verzuim; het preventieve verzuimbeleid doet zijn intrede. Met actieve communicatie kan het verzuim van werknemers worden teruggedrongen, stelt gezondheidswetenschapper en bedrijfskundige Maarten Jan Stam van InHealth: ‘Een hoog verzuim is vaak een signaal van onvrede.’


Betrokkenheid
Stam legt uit: ‘Natuurlijk kan verzuim het gevolg zijn van ziekte of een ongeluk. Maar in veel situaties is het te beïnvloeden, zo blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Werknemers moeten zich aangetrokken voelen tot de visie en identiteit van de organisatie. Door de doelstellingen en de wensen van de werknemer en de organisatie op elkaar af te stemmen, stijgt de betrokkenheid. Werknemers zullen een stapje harder lopen en onnodig verzuim is dan geen issue meer.’

Op één lijn
Maar hoe bewerkstellig je dit? Met communicatie. ‘Het begin al bij het sollicitatiegesprek’, vertelt Stam, ‘als een soort selectie aan de poort. Vraag waarom de sollicitant precies bij je organisatie wil werken en bekijk in hoeverre hij in de organisatie past. Daarnaast is het van belang om een omgeving te creëren waarin mensen zich thuis voelen. Door middel van een continue dialoog weet je of werknemer en organisatie nog steeds op één lijn liggen.’ Deze alignement is volgens Stam de basis van het voorkomen van verzuim. Verzuim is dan niets meer dan een signaal van een onderliggend probleem.

Communicatie
Het preventieve verzuimbeleid staat bij veel organisaties nog in de kinderschoenen. ‘Het is nog te gesnipperd, met incidentele acties, terwijl er juist een koppeling moet zijn met de gehele organisatie,’ aldus Stam. Hij ziet daarbij een cruciale rol weggelegd voor communicatieprofessionals. ‘Verzuimbeleid en gezondheidsbeleid valt of staat met de manier waarop het ontvangen wordt binnen een organisatie. Communicatie is onmisbaar, omdat je met de juiste timing en taal aansluiting probeert te vinden met de werknemer. Vooral bij laaggeschoolden is dat lastig. Om ook hen erbij te betrekken, hebben we de kennis van communicatieprofessionals hard nodig.’

Preventief verzuimbeleid: aan de slag met communicatie

De verantwoordelijkheid voor werknemersverzuim ligt bij de werkgever, door de Wet Verbetering Poortwachter. De werkgever moet actief nadenken over het voorkomen van verzuim; het preventieve verzuimbeleid doet zijn intrede. Met actieve communicatie kan het verzuim van werknemers worden teruggedrongen, stelt gezondheidswetenschapper en bedrijfskundige Maarten Jan Stam van InHealth: ‘Een hoog verzuim is vaak een signaal van onvrede.’

Betrokkenheid

Stam legt uit: ‘Natuurlijk kan verzuim het gevolg zijn van ziekte of een ongeluk. Maar in veel situaties is het te beïnvloeden, zo blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek. Werknemers moeten zich aangetrokken voelen tot de visie en identiteit van de organisatie. Door de doelstellingen en de wensen van de werknemer en de organisatie op elkaar af te stemmen, stijgt de betrokkenheid. Werknemers zullen een stapje harder lopen en onnodig verzuim is dan geen issue meer.’

Op één lijn
Maar hoe bewerkstellig je dit? Met communicatie. ‘Het begin al bij het sollicitatiegesprek’, vertelt Stam, ‘als een soort selectie aan de poort. Vraag waarom de sollicitant precies bij je organisatie wil werken en bekijk in hoeverre hij in de organisatie past. Daarnaast is het van belang om een omgeving te creëren waarin mensen zich thuis voelen. Door middel van een continue dialoog weet je of werknemer en organisatie nog steeds op één lijn liggen.’ Deze alignement is volgens Stam de basis van het voorkomen van verzuim. Verzuim is dan niets meer dan een signaal van een onderliggend probleem.

Communicatie

Het preventieve verzuimbeleid staat bij veel organisaties nog in de kinderschoenen. ‘Het is nog te gesnipperd, met incidentele acties, terwijl er juist een koppeling moet zijn met de gehele organisatie,’ aldus Stam. Hij ziet daarbij een cruciale rol weggelegd voor communicatieprofessionals. ‘Verzuimbeleid en gezondheidsbeleid valt of staat met de manier waarop het ontvangen wordt binnen een organisatie. Communicatie is onmisbaar, omdat je met de juiste timing en taal aansluiting probeert te vinden met de werknemer. Vooral bij laaggeschoolden is dat lastig. Om ook hen erbij te betrekken, hebben we de kennis van communicatieprofessionals hard nodig.’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie