HR weet social media nog niet voor eigen vraagstukken in te zetten
De uitkomsten van de #HRsocialSurvey zijn opvallend te noemen. HR is één van de grootst vertegenwoordigde beroepsgroepen op LinkedIn. Echter HR-professionals zijn vooral kampioen in lezen, luisteren en kijken. Het gericht inzetten van social media voor HR-vraagstukken gaat nauwelijks verder dan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.
Het is opvallend hoe groot het verschil is tussen het individuele gebruik van social media door HR professionals en de zakelijke/professionele inzet van de HR afdeling. LinkedIn blijft voor HR het grootste platform, terwijl cijfers over generieke gebruikers in Nederland aangeven dat Facebook het grootste platform is. Verder valt op dat Twitter – meer dan Facebook – voor HR doeleinden wordt gebruikt. Ook zien we een duidelijk verschil in het gebruik van Yammer; als individuele medewerker is 28% van onze respondenten actief op zo’n intern platform en vanuit HR is dit de helft.
Integrale aanpak gewenst
HR zet social media vooral in bij recruitment en arbeidsmarktcommunicatie-vraagstukken. We zien dat HR voorzichtig toenadering zoekt tot Communicatie of Marketing. Ze kijken gezamenlijk naar onderwerpen als Employer en Internal Branding waarbij social media ingezet kan worden. HR laat echter een heleboel onderwerpen liggen. Vraagstukken als Medewerker Engagement, HR-communicatie, Personal Development, e-Learning, Community Based Learning, Verandermanagement, staan niet op de HR & Social Media agenda. Het is een greep uit de onderwerpen waar HR op dit moment opnieuw naar zou kunnen kijken. Bovendien zien we in de resultaten terug dat social media vaak nog ad hoc of ‘geïsoleerd’ wordt aangepakt. De inzet van social media is nog geen integraal onderdeel van het HR beleid dat in samenhang met andere disciplines wordt benaderd.
Over het algemeen kunnen we concluderen dat het matige gebruik bij HR dus niet (alleen) een kwestie is van gebrek aan social media kennis en vaardigheden, maar eerder een gebrek aan inzicht met betrekking tot mogelijkheden, nut en toepasbaarheid van social media in het HR vakgebied.
Andere uitkomsten #HRsocialSurvey:
- 35% van de respondenten hebben richtlijnen voor social media via hun intranet gecommuniceerd naast 33% die dit nog niet heeft gedaan.
- HR beschikt niet over budget en heeft geen doelstellingen opgesteld voor de inzet van social media. Dit geven 66% van de respondenten aan.
- De helft van de respondenten monitort de activiteiten op social media, en 36% houdt zorgvuldig statistieken bij.
- Voor intern gerichte thema’s wordt vooral Enterprise Social Media ingezet. Maar ook LinkedIn en Twitter spelen hier een belangrijke rol.
- Tijdens de implementatie van social media kiest 36% van de respondenten voor enige organisatie – dit is eigen regie en coördinatie – gevolgd door 22% organische groei, waarbij enkele medewerkers op eigen initiatief activiteiten hebben opgezet.
Zie de infographic ‘Staat Social Media op de agenda van HR?‘ voor meer resultaten.
Het onderzoek
In november en december 2013 namen Diana Russo en Inge Beckers een online vragenlijst af over social media en hoe dit wordt ingezet door HR. In totaal ontvingen wij 145 reacties van 92 vrouwen en 53 mannen. Door dit onderzoek maken we inzichtelijk welke social media worden ingezet, voor welke HR thema’s en hoe social media binnen organisaties wordt geïmplementeerd of geïntegreerd. Wij hebben onze #HRsocialSurvey opgezet en uitgevoerd om een nulmeting te hebben voor de social media activiteiten van HR. Met de intentie dit onderzoek jaarlijks te herhalen beogen wij de vooruitgang, stilstand, achteruitgang of in ieder geval de ontwikkelingen met social media activiteiten inzichtelijk te maken.
Vanwege onze interesse in HR leiderschap, digitale ontwikkelingen en innovatie in HR, vinden wij het belangrijk kennis te delen en mensen te verbinden rondom het onderwerp HR & Social Media, www.hrsocialmedia.nl. Voor vragen en opmerkingen kun je contact met ons opnemen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!