Hoe voorkom je vertrek tijdens wittebroodsweken?
Steeds vaker al kort na indiensttreding kondigen bevlogen medewerkers aan te vertrekken. Onderzoek onthult dat gebrek aan betrokkenheid de belangrijkste oorzaak is van dit snelle afscheid. Hoe kantel je die ontwikkeling? Vooral door de wervingsbelofte voor nieuwe medewerkers permanent zichtbaar en betekenisvol te maken in hun werkpraktijk. Daarmee geef je hen de waardering en het vertrouwen om duurzaam betrokken te blijven.
Vertrek al na zes maanden
Uit onderzoek van Culture Amp (2024) blijkt dat nieuwe medewerkers al na zes maanden serieus overwegen om op te stappen. Dat is zorgwekkend en maakt dat werving steeds meer lijkt op dweilen met de kraan open. Uit het onderzoek komt naar voren dat meer aandacht voor arbeidsvoorwaarden dit tij niet gaat keren. En het idee dat werving meer belooft dan de werkpraktijk waar kan maken, wordt door dit onderzoek ook stellig ontkracht.
Onvoldoende betrokken
Het vertrek van medewerkers in hun ‘wittebroodsweken’ heeft alles te maken met onvoldoende betrokkenheid van nieuwe medewerkers. People scientist Heather Walker van Culture Amp verklaart: “Nieuwe medewerkers vergelijken hun huidige ervaring met wat ze zagen voordat ze begonnen en besluiten dat het minder op één lijn ligt als ze dachten.”
Hoe houdt de beleving van de werkpraktijk gelijke tred met de wervingsbelofte? Die belofte – de betekenis van hun werk – moet voor nieuwe medewerkers steeds zichtbaar gemaakt worden, waardoor zij die betekenis ook dagelijks beleven en waardoor zij concreet ervaren welke waarde ze toevoegen. Gebeurt dit niet, dan verliezen zij hun betrokkenheid bij de organisatie. Dat blijkt trouwens ook voor bestaande medewerkers te gelden.
Het vertrek van medewerkers in hun ‘wittebroodsweken’ heeft alles te maken met onvoldoende betrokkenheid van nieuwe medewerkers.
Stimuleer betrokkenheid door verhalen
De opdracht voor bestuurders, HR- en communicatiestrategen is om de bedoeling van de organisatie (de ‘why’) door interne communicatie te verbinden met de betekenis van het werk. En ervoor te zorgen dat je die betekenis voelbaar maakt in de dagelijkse werkpraktijk.
Om betrokkenheid van medewerkers te voeden is een permanente dialoog noodzakelijk. Dit vraagt om een narratief klimaat waarin je vanzelfsprekend verhalen met elkaar deelt. Verhalen die de bedoeling illustreren, die herkenning oproepen, die inspireren en aanzetten tot concreet gedrag. Door verwachtingen en ervaringen van medewerkers continu af te stemmen, geef je hen de waardering en het vertrouwen om duurzaam betrokken te blijven.
Kennispartner Raymond Godding en lid Pieter-Marijn van der Velden realiseren zichtbaarheid, merkbaarheid en voelbaarheid van de bedoeling – de ‘why’ – van een organisatie.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!