Carrièrebeurs: HR Communicatie?
Beide een jaar of 16 – 17, zij was in gedachten al in de Kalverstraat, terwijl hij vol bewondering de opengewerkte torpedo bekeek op de beursstand van de strijdkrachten te land, ter zee en in de lucht. De strijdkrachten hadden aardig uitgepakt op de carrièrebeurs in de RAI, evenals de politie, banken, verzekeraars, energiebedrijven en wat lokale overheden. Never a second chance for a first impression, leek het devies. De beursstand als geïntegreerd onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie, hetgeen weer het verlengstuk vormt van je corporatecommunicatie en je corporate-image. Zo’n beurs biedt talenten een real life confrontatie met een bedrijf of instantie. De echte wereld achter de “werken bij” knop op de website, zeg maar.
Maar het meisje had gelijk in haar dagdroom, de etalages in de Kalverstraat zijn namelijk een stuk opbeurender dan de gemiddelde stand op de carrièrebeurs. Toch dienen zij m.i., in de basis, hetzelfde doel: op een onderscheidende en aantrekkelijke manier laten zien wat je te bieden hebt en wie je bent. OK, niet iedereen heeft een paar ton liggen om uit te pakken en dat hoeft ook niet. Maar wat wil je als bedrijf uitstralen met een stand, waarin drie posters en een bedrijfslogo hangen, aangevuld met (kort door de bocht)een statafel, lollies-met-logo, recruiters, folderbakjes en een koffiemachine? Dat is namelijk wat je ziet in, zeg, driekwart van de stands. Hier en daar een gezellige uitspatting, een tafelvoetbalspel, een sjoelbak, of een tafeltennistafel daargelaten.
Ik heb verbaasd rondgelopen, blijkbaar zo erg dat ik mij moest identificeren bij de bewaking (“Waar bent u van?”). Is arbeidsmarktcommunicatie inmiddels helemaal los komen te staan van corporatecommunicatie, of een corporate image? Waar is het idee, de gedachte? Waar sta je voor als bedrijf? Wat heb je te bieden? Laat het zien en ervaren, communiceer! Stands en werkgevers als inwisselbare vacaturetweets. Ik heb de tram gepakt naar de Kalverstraat.
Wat jammer Theo, om te constateren dat deze organisaties het af doen met drie posters aangevuld met logo-lolly’s. Terwijl dit juist prachtig werk is voor elke HR-communicatie professional.
Het belang van de essentie
De identiteit van de werkgever vertelt wat het merk is, voor wie het is en wat het te bieden heeft. Daarom moeten merkwaarden zeggingskracht hebben. Sommige merkwaarden zijn er voor de hygiëne, zoals vertrouwen, samen, integriteit. Een goede essentie heeft aantrekkingskracht en het klopt. Dit draagt bij aan een relevante, onderscheidende en authentieke positionering.
Aspirationeel
Werkgeversmerken moeten vandaag de dag steeds meer te bieden hebben. De functionele en emotionele lading is niet meer voldoende. Het merk moet aansluiten bij de persoonlijke, ethische (of spirituele) ontwikkelingsbijdrage. Dus moet het merk aspiraties en ideeën geven. De kandidaat moet het gevoel krijgen: Helpt dit merk (deze werkgever) mij mijzelf te verwezenlijken?
1. Droom: dit is je lange termijn inspiratie
2. Verwoord dit in een missie of purpose: WAT
3. Waarden en principles geven karakter vd droom weer én de route: HOE
4. Dit geeft richting aan houding, gedrag, strategie, systemen, proposities etc.
Tot zover even mijn pleidooi. Ik heb, voor wie interesse heeft, hier een presentatie over. Ik kan dit op verzoek (in-company) geven!
@Inge. Ik had even het idee dat het fenomeen Employer Branding, want dat is de essentie van mijn betoog, geheel op een zijspoor terecht was gekomen de afgelopen jaren. Een onderdeel van HR management, waar ik altijd erg op gebrand was bij mijn opdrachtgevers. Blij om uit jouw reactie te mogen opmaken dat dit nog springlevend is en een verdiepingsslag heeft gemaakt. Nu de werkgevers nog, jouw presentatie lijkt mij een mooie aanzet.