De opbrengst van social recruiting, nu weten we het!
Het was een mooie, maar best zware middag, het Social Recruiting Event 2010 op 14 september in Utrecht. Massa’s informatie langs zien komen. Veel geleerd, over troep opruimen in Estland, sociale netwerksites voor honden (waar niet veel meer te krijgen is, want: “Unfortunately, the SNIF Tag has been discontinued for sale”, maar gelukkig kun je nog wel ‘connecten’ al dan niet op z’n hondjes), 5 D’s, 4 F’s en zo nog wat rijtjes.
Het werd even spannend toen het ging over ‘opbrengsten’. Wat levert het nou op, al die energie die in sociale netwerken en ‘social recruitment’ wordt gestopt? Of kunnen we daar toch niet achterkomen? Of moeten we dat zelfs helemaal niet willen weten?
Al in oktober vorig jaar werd in een artikel met de – achteraf gezien dus foutieve – titel The FINAL word on Social Media ROI al aangegeven dat de meetbaarheid – in geld of anderszins – van marketingcampagnes afhankelijk is van het doel: wat wil je ermee bereiken? Daarbij zijn lang niet alle doelen om te zetten in klinkende munt. Verschillende campagnetypen hebben verschillende doelen:
– Brand Awareness
– Loyalty
– Acquisition/Lead Generation
Vertalen we dit even naar recruitment, dan zien we het volgende rijtje:
– Employer branding
– Relaties aangaan
– Vacatures vervullen
Degenen die vooral de laatste doelstelling belangrijk vinden, roepen het hardst om meetbare ROI. Terwijl degenen die vooral de eerste doelstellingen nastreven, benadrukken dat aan een conversatie geen prijskaartje hangt. Veel levert het niet op, want: “All this debate about ROI is just going to keep going in circles until people remember that marketing has many facets as does social media”.
Niet alles is meetbaar
Persoonlijk ben ik niet van de school die alles wil meten en weten. Het kan zo’n vals gevoel van controle en veiligheid geven en een al te grote nadruk op klinkende munt is dodelijk voor de creativiteit en de experimenteerlust. Het middel is er misschien ook gewoon nog te jong voor om nu al volledige afrekenbaar te zijn. Maar in dit specifieke geval – en daarin verschilt ‘social recruiting’ van ‘social marketing’ – ook omdat ik een interne tegenspraak zie in de ‘zachte’ functie van sociale media aan de ene kant en de ‘harde’ economie aan de andere kant. Als het gaat om het vervullen van vacatures – wat je natuurlijk prima kunt meten – dan hebben we te maken met mensen in onderlinge relaties. Die vervulde vacature is uiteindelijk niet meer dan een statistiekje in een sociaal jaarverslag; maar het is bovenal een persoon die gaat functioneren binnen een groter verband van doelstellingen, relaties en gezamenlijke ervaringen. Nu direct of in een nabije toekomst. Dat hoeft niet allemaal in enen en tweeën te worden omgezet. Beetje ‘fingerspitzengefühl’ mag er best bij.
Via #SRE1o zijn alle commentaren nog ’s na te lezen. De leukste in dit verband vond ik deze:
leuk stukje en helemaal eens.