De toekomst van interne communicatie.
In mijn vorige blog hield ik een betoog over het belang van interne communicatie, waarin ook -tussen de regels door- te lezen was hoe ons vak verandert. In deze blog ga ik hier dieper op in.
Groeiend vak
Toen ik 5 jaar geleden op zoek was naar een baan, specifiek in de interne communicatie, viel mij op dat A) het aanbod nog vrij schaars was en B) dat áls er dan een functie voorbij kwam dit meestal ging om een specialist die de uitvoering van de (bestaande of zelfs nog niet bestaande) IC middelen op zich mocht nemen. De verwachting en invulling van het vak lag nog echt op operationeel, ondersteunend en zendend niveau. Nu, anno 2010, durf ik te stellen dat ons vak een gigantische ontwikkeling heeft doorgemaakt. Alleen bestaat bij mij nog wel de vraag: zien vakgenoten en beslissers binnen organisaties dit ook?
Sociale Media
Sinds het bestaan van de sociale technologie (Twitter), de smartphone (iPhone), user generated video (YouTube) en cloud computing (Yammer) is het Zender – Boodschap – Ontvanger model hartstikke dood. Ondertussen hebben mensen (zonder de hulp van communicatieprofessionals!) zichzelf al heel veel competenties eigen gemaakt. En of deze mensen nu collega zijn of klant, het gebruik en bereik van sociale media groeit met de dag.
Voor marketing en sales specialisten al enige tijd een gave nieuwe ontwikkeling om op in te spelen. Zij kunnen nu veel goedkoper en sneller hun doel bereiken. Inmiddels wordt er daarom al volop geblogd, getwitterd en gecrowdsourced met de klant. De mooiste tools, websites en applicaties worden hiervoor ontwikkeld, maar wat naar mijns inziens nog vaak wordt vergeten is het hierin meenemen van de interne organisatie. Hier liggen kansen voor de IC specialist: het is nog teveel een marketingcommunicatie ding.
Invloed op de interne organisatie
Van oudsher bestaan er processen en afdelingen om een product te ontwikkelen, in de markt te zetten, kwaliteit te waarborgen en als organisatie gezond te groeien. De communicatie met de klant was vrij duidelijk. Als organisatie verstuurde je een boodschap via middelen als een folder, krant, tv of radio. Als klant kon je vervolgens faxen, bellen, e-mailen of langskomen.
Dat er nu interactief met de klant gecommuniceerd wordt via nieuwe middelen, betekent dus heel simpel dat organisaties hier ook op ingericht moeten zijn. Maar zijn zij dit ook? En, zien organisaties wel in dat ook medewerkers niet meer geloven in het ZBO-model als het gaat om interne communicatie?
De toekomst van IC: empower employees!
Aangezien de klant al behoorlijk in staat lijkt te zijn om contact te zoeken met organisaties via sociale media, wordt het nu écht tijd om alle medewerkers hierin deelgenoot te maken. Investeren? Ja. In tijd, expertise en sociale middelen. Eng? Tja, misschien ook wel. Er wordt geschud aan processen en grenzen van afdelingen. Medewerkers zullen met eigen ideeën komen, dus niet alleen de managers. Ook IT zal moeten wennen aan het feit dat bepaalde applicaties al bestaan (open source) en dus niet meer intern ontwikkeld en onderhouden gaan worden.
Kortom, de toekomst van interne communicatie heeft een nieuwe dimensie gekregen. Begin daarom vandaag nog met denken buiten die vaste kaders en bestaande middelen. Pak als IC professional die strategische kansen! Ze liggen echt voor het oprapen. Er valt nog heel veel succes te behalen voor medewerker en klant.
Oorspronkelijk gepubliceerd op 24 november 2010:
http://www.kort-krachtig.nl/internecomunicatie20blogdirect.html
Dag Elise, een goed verhaal. Ik geloof ook dat interne communicatie een nieuwe dimensie heeft gekregen door ondermeer social media. Wel ben ik benieuwd wat jouw ervaring is met verschillende soorten organisaties. Ik kan me voorstellen dat er nog wel grote verschillen zijn tussen productiegerichte organisaties (blue collars) en meer service gerichte organisaties (meer mogelijkheden om met social media te werken door gebruik van laptops/computers, blackberry etc).
Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig naar jouw ideeen/ervaringen over de relatie tussen HR en Interne communicatie. Ik werk veel met HR (communicatie rondom veranderingen in arbeidsvoorwaarden) en zie dat HR/Interne communicatie vaak nog 2 werelden zijn. Terwijl dat volgens mij zou moeten veranderen.
Dag Martijn,
Bedankt voor je vragen, excuus voor mijn late reactie!
Er zijn zeker verschillen in (de manier van) intern communiceren tussen productiegerichte en servicegerichte organisaties. Maar, of deze verschillen in de basis groot zijn, betwijfel ik. Ja, het klopt dat productiepersoneel geen PC en smartphone op de werkvloer gebruiken, maar zodra zij thuiskomen, weten ook zij hun weg op het web te vinden! Ook productiepersoneel staat sinds de komst van social media dichterbij het merk en de klant.
Interne communicatie is pas goed als een organisatie in de basis dichtbij zichzelf blijft. Als het goed is, ziet de communicatiematrix op middelenniveau er dan bij elk type bedrijf net even anders uit.
Wat betreft jouw stelling over HR en communicatie, dat deze vaak nog 2 werelden zijn, ben ik volledig met je eens (vandaar dat wij beiden lid zijn van dit netwerk ;-). Een nauwe samenwerking kan erg veel opleveren voor medewerker, merk en klant!
Hartelijke groet, Elise.