Hoe sociaal is social media?

Als er nou één onderwerp is dat niet verlegen zit om aandacht is het wel social media. Google op ‘seminar social media’ en je hebt ruim acht miljoen hits in krap 0,36 seconde. En dan ga ik er óók nog eens een stukje over schrijven…

Waarom? Omdat ik vind dat social media niet optimaal benut wordt als echt sociaal vehikel. Althans, niet door het gros van de gebruikers. Het mooiste voorbeeld vind ik het twitteraccount van ons eigen Koninklijk Huis: 29.283 volgers. En hoeveel burgers volgen Bea c.s.? Nul! Waarom zit je dan op een sociaal medium als Twitter?

Sociaal betekent tweezijdig, dialoog, luisteren en reageren! Nu is het toch weer ‘His masters voice’. Zenden, zenden en nog eens zenden. Overigens geldt dat ook voor mijn eigen ‘timeline’. Het gros van de tweets zijn niet meer dan mededelingen en eenrichtingsboodschappen. Niet meer dan kattebelletjes en o-h-praatjes. Daar is helemaal niks mis mee, maar het wordt nu toch eens tijd dat er door ons allen beter gebruik gemaakt gaat worden van dit tweezijdige medium.

Ik was om die reden dan ook zeer aangenaam verrast door het Twitter-initiatief dat spontaan ontstond toen afgelopen vrijdag de NS er opeens mee ophield. Paniek paniek, veldbedden klaargezet. En wat blijkt? Social media, en dan met name het in no time in elkaar gefabriekte Liftdeck, heeft ervoor gezorgd dat uiteindelijk iedereen lekker thuis kon slapen. Zo kan het dus ook. Vraag en aanbod bij elkaar brengen, luisteren en reageren.

Een ander voorbeeld, maar dan hoe het niet werkt, is mijn eigen queeste die ik al enige tijd voer tegen T-Mobile. Menigmaal heb ik zowel via hun helpdesk, maar ook via twitter geklaagd over hun beroerde 3G-bereik. Uit pure armoede heb ik nu maar een ouderwetse, papieren, brief geschreven. En het blijft al weken oorverdovend stil. Terwijl ik wel (overigens niet voor mij bestemde) tweets krijg van het T-Mobile webcareteam. En dan vragen ze me in een anonieme tweet ook nog eens of ik wil stemmen om T-Mobile website van het jaar te laten worden. Nou ja! Leer eerst nou toch eens luisteren!

Kortom, het is tijd om social media te gebruiken waar het voor bedoeld is: voor het voeren van een dialoog. De NS-fail laat zien dat social media in tijden van crisis en nood een hele grote rol kan spelen in communiceren, informeren en oplossen. En het mooie is dat het in zo goed als alle gevallen volledig buiten de officiële kanalen (NS, Overheden, Instanties) geregeld wordt. Daar kunnen ze dus nog een hoop leren van al die particuliere initiatieven!

Heeft iemand vergelijkbare, succesvolle (grote of kleine) cases? Bijvoorbeeld een échte dialoog uit de arbeidsmarktcommunicatie (dus níet het over de schutting gooien van vacatures!)? Ik ben zeer geïnteresseerd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie