MVO (2): Groen werkgeverschap

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) biedt kansen op gebied van HR, zo bleek al bij de vorige editie van deze serie blogs. Het waken voor de balans tussen mens, milieu en meerwaarde, zoals people, planet en profit wel vertaald wordt, betekent dat je ook waakt voor het welzijn van je eigen mensen. Daarom in deze aflevering: hoe beïnvloedt MVO werkgeverschap?

Groene werkgever, goede werkgever
Een maatschappelijk verantwoorde onderneming houdt rekening met de invloed die ze heeft op haar werknemers, haar people. MVO betekent dus op alle mogelijke manieren een goede werkgever zijn: van een eerlijk loon tot gezonde werkomstandigheden, van persoonlijke ontwikkeling tot een werksfeer van openheid en vertrouwen.

Mensen verbeteren
Wanneer ben je een goede werkgever? Lijstjes en verkiezingen zijn er genoeg. Net zoals wetten en voorschriften. Maar daar blijkt nog niet uit wat nu ‘goed’ maakt. MVO geeft met één kernidee concreet richting aan goed werkgeverschap: werknemers zijn mensen die je niet alleen als middel tot financiële winst, maar ook als doel op zich moet behandelen. Werknemers zijn in deze visie het meest waardevolle bedrijfskapitaal. Dat laat je in waarde stijgen door ze uitdagingen, opleidingen en verantwoordelijkheden te geven, oftewel door ‘duurzame arbeidsvoorwaarden’ te bieden.

Duurzame arbeidsvoorwaarden
Je wilt je werknemers beter later worden en vasthouden aan je organisatie. Die doelen gaan hand in hand bij duurzame arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden zijn er op gericht een werknemer uit te dagen en zich te ontwikkelen, het liefst op brede inzetbaarheid. Daarbij is niet iemands functie leidend, maar de mogelijkheden van de werknemer. Zo voorkom je dat mensen met een schat aan ervaring of talent je bedrijf verlaten omdat je even geen passende functie voor ze hebt. In een later blog zal ik hier op terugkomen.

Werven dankzij MVO
De arbeidsmarkt wordt krap, en talentvolle jonge werknemers krijgen met de toenemende vergrijzing de werkgevers voor het uitkiezen. Ook nu kijken al veel mensen uit naar een nieuwe baan. In de financiële sector geldt dat bijvoorbeeld voor meer dan 40% van de werknemers. Daarbij hechten werknemers steeds meer waarde aan MVO. Niemand wil werken voor een ‘fout’ bedrijf. Reden temeer om je als werkgever te profileren met aantrekkelijke, verantwoorde bedrijfswaarden.

MVO in de genen
MVO moet niet alleen in imago, maar ook in de genen van de organisatie zitten. Nieuwe werknemers die ontdekken dat je bedrijf alleen een groen randje heeft, verlaten het pand snel en teleurgesteld. Dat zorgt voor slechte publiciteit. Wie door de mand valt, valt hard! En niemand wil controleren of al het papier echt in de papierbak belandt. MVO moet daarom vanzelfsprekend zijn voor iedereen in de organisatie. Daar hoort vertrouwen in je personeel bij, net als een sfeer van ruimte, vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Daar kan je als werkgever voor zorgen, met MVO in je genen.

De volgende keer aandacht voor de vraag: welke concrete arbeidsvoorwaarden passen bij een maatschappelijk verantwoorde onderneming?

4 antwoorden
  1. Marnick Vandebroek
    Marnick Vandebroek zegt:

    Weet niet of werknemers echt al wakker liggen van groene werkgevers, belangrijk dat een bedrijf op grote schaal met het milieu inzit, dat wel, maar je merkt toch dat op de werkvloer zelf recyclage van papier, verspilling van bureaumateriaal nog niet echt bovenaan de agenda staan van vele werknemers. Het zal een lastige klus zijn voor werkgevers om mensen te mobiliseren rekening te houden met het milieu en de kosten van deze verspilling. Thuis zijn wij allemaal aanhangers van Greenpeace, maar op het werk maakt het niet veel uit, aangezien het toch niet voor onze rekening is. Leuke post, kijk uit naar het vervolg hierop. grtz

  2. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Weet niet of werknemers echt al wakker liggen van groene werkgevers, belangrijk dat een bedrijf op grote schaal met het milieu inzit, dat wel, maar je merkt toch dat op de werkvloer zelf recyclage van papier, verspilling van bureaumateriaal nog niet echt bovenaan de agenda staan van vele werknemers. Het zal een lastige klus zijn voor werkgevers om mensen te mobiliseren rekening te houden met het milieu en de kosten van deze verspilling. Thuis zijn wij allemaal aanhangers van Greenpeace, maar op het werk maakt het niet veel uit, aangezien het toch niet voor onze rekening is. Leuke post, kijk uit naar het vervolg hierop. grtz

  3. roel van dooren
    roel van dooren zegt:

    Volgens mij is groen werkgeverschap wel degelijk van belang voor employer branding en het aanwakkeren van werknemerstrots. Niemand vertelt op een feestje graag dat hij bij een vervuilende, verspillende organisatie werkt. Zo’n medewerker maakt dus geen reclame voor zijn werkgever, is geen medemerker.

    Wie echter werkt bij een werkgever die wél voorop wil lopen op deze terreinen, zal daar eerder mee te koop lopen en dus het werkgeversmerk versterken. Dat is misschien niet eens een bewuste keuze, maar naar mijn overtuiging pakt wel zo uit. Effectieve HR-Communicatie moet (ook) oog hebben voor het onderbewustzijn.

    Lang leve Freud dus…

  4. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Volgens mij is groen werkgeverschap wel degelijk van belang voor employer branding en het aanwakkeren van werknemerstrots. Niemand vertelt op een feestje graag dat hij bij een vervuilende, verspillende organisatie werkt. Zo’n medewerker maakt dus geen reclame voor zijn werkgever, is geen medemerker.

    Wie echter werkt bij een werkgever die wél voorop wil lopen op deze terreinen, zal daar eerder mee te koop lopen en dus het werkgeversmerk versterken. Dat is misschien niet eens een bewuste keuze, maar naar mijn overtuiging pakt wel zo uit. Effectieve HR-Communicatie moet (ook) oog hebben voor het onderbewustzijn.

    Lang leve Freud dus…

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie