MVO (5): Werving en arbeidsmarktcommunicatie

De arbeidsmarkt gaat de komende jaren krapper en grijzer worden. De gemiddelde leeftijd van werknemers gaat omhoog en de instroom van jonge talenten verkleint. Succesvol werven en vasthouden wordt daarom nog belangrijker. MVO kan je ondersteunen bij het vasthouden van je oudere personeel en het verleiden van je toekomstige werknemers. In de vorige blogs kwam het behouden van je werknemers al aan de orde. Maar hoe kun je MVO inzetten bij werving en arbeidsmarktcommunicatie? En waar liggen de valkuilen?

Imago en werving
Het groene imago van een organisatie weegt steeds zwaarder mee voor sollicitanten. Niemand wil ‘fout’ zijn, en een verantwoord imago is een belangrijke factor om voor een bedrijf te kiezen. Maar andersom wil je ook mensen werven die maatschappelijk verantwoord kunnen werken. Je wervingscampagne en je vacatures zijn daarom een goede plek om je MVO-karakter te vermelden. En ook uit de arbeidsvoorwaarden die je voorstelt, blijkt dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt. Daar kun je dus aandacht aan besteden bij vacatures, wervingscampagnes en sollicitatiegesprekken. Zorg er wel voor dat je vacatures goed in elkaar steken!

Eén boodschap
Niet alleen uit je directe communicatie naar sollicitanten moet je MVO-karakter blijken. Potentiële nieuwe werknemers leren je bedrijf namelijk ook kennen uit je andere externe communicatie, en uit gesprekken met je zittende werknemers (en daarmee je interne communicatie). De drie takken werving, interne en externe communicatie lopen dus in elkaar over en moeten alle drie dezelfde boodschap uitstralen: dit bedrijf is maatschappelijk verantwoord bezig. Een mooi voorbeeld is het UMC Utrecht, waar de interne en externe communicatie dezelfde identiteit uitstralen.

Communicatiemiddelen
MVO draag je uit naar al je doelgroepen, om uiteindelijk ook je werving te verbeteren. Intern kun je de interne publicaties, je intranet, je bedrijfsdoelstellingen en je persoonlijke ontwikkelingsgesprekken gebruiken. En extern zijn publicaties, persberichten, offertes en je bedrijfsprofiel bruikbare communicatiemiddelen. Een mijlpaal in je MVO-beleid? Probeer die dan onder de aandacht te brengen van de media. En als het past in je positionering zijn misschien zelfs je reclame-uitingen geschikt. Zo bereik je uiteindelijk via allerlei verschillende kanalen je sollicitanten.

Sponsoring
Een bijzondere manier waarop je aan de wereld kunt laten weten MVO hoog in het vaandel te hebben, is door sponsoring. In essentie betekent dat een goed doel openlijk steunen. Maar als dat doel willekeurig gekozen wordt, loop je veel mogelijkheden mis. Probeer daarom je sponsoring te laten aansluiten bij de aard van je bedrijf. Een slager kan bijvoorbeeld beter een rugbyvereniging steunen dan een kinderboerderij. En sponsoring hoeft niet per se financiële steun te betekenen. Je werknemers kunnen bijdragen aan de samenleving door hun werk voor een goed doel te doen. Laat je juridische medewerkers bijvoorbeeld werken bij de lokale rechtswinkel. Dat motiveert ze en levert waardevolle ervaringen op.

Eerlijkheid voorop
Door MVO uit te dragen, via je arbeidsmarktcommunicatie, sponsoring, interne en externe communicatie, wordt je aantrekkelijker als werkgever. Maar daarbij staat één ding wel voorop: je kan het je niet veroorloven een te rooskleurig beeld van je organisatie te schetsen. Vroeg of laat val je door de mand en die negatieve publiciteit levert je imago flinke schade op. Wees daarom altijd eerlijk in je uitingen!

4 antwoorden
  1. carolineligtenberg1
    carolineligtenberg1 zegt:

    Hallo Jitse, een bericht naar mijn hart. En fijn ook dat andere mensen dit nu naar voren brengen. Andersom hebben we met Duurzame Vacaturebank het bewijs geleverd dat MVO uitdragen via arbeidsmarktcommunicatie echt loont. Andersom trouwens ook. ‘Greenwashing’ wordt niet op prijs gesteld. Wel eerlijkheid over de intenties van de organisatie op het gebied van MVO en waar men op dat moment staat. Dat is vooral erg uitnodigend voor professionals.

  2. jitsetalsma1
    jitsetalsma1 zegt:

    Hallo Caroline, goed dat je op de noodzakelijkheid van eerlijkheid wijst. MVO maakt wat mij betreft deel uit van een breed moreel kader. En verantwoordelijkheid is niets als je er niet op aangesproken kan worden, dus, als je niet open en eerlijk bent. Zo zie je dat MVO verder gaat dan het volgen van wat groene wetgeving.

  3. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Hallo Caroline, goed dat je op de noodzakelijkheid van eerlijkheid wijst. MVO maakt wat mij betreft deel uit van een breed moreel kader. En verantwoordelijkheid is niets als je er niet op aangesproken kan worden, dus, als je niet open en eerlijk bent. Zo zie je dat MVO verder gaat dan het volgen van wat groene wetgeving.

  4. Petra van Rijn
    Petra van Rijn zegt:

    Helemaal eens met MVO inbrengen als onderdeel van je ‘employee value proposition’. Ik heb gemerkt bij mijn vorige werkgever, Shell, dat dat een van de redenen is waarom getalenteerde mensen kozen voor een werkgever. Een ander punt op het verlanglijstje is vaak ‘persoonlijke ontwikkeling’. In een maatschappelijk leertraject kun je competentie ontwikkeling van je werknemers koppelen aan maatschappelijk bijdragen. Je brengt dan geen financiering in zoals bij sponsoring, maar kennis en kunde. En dat voor een langere periode, een dagdeel per maand. Winst aan alle kanten. Ik heb gezien in de praktijk dat dat dus echt loont, en dat het alleen maar belangrijker wordt in de toekomst. Mensen willen ontplooiing en wat is er mooier dan dat je werkgever dat mogelijk maakt? Welke HR-manager wil daar een keer met mij over sparren?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie