Startcongres NKV: vitaliteit als ‘harde’ productiefactor

Vitaliteit is een zachte waarde. Hoe maak je die hard? Die vraag zoemde op 27 mei rond op het startcongres van het Nederlands Kenniscentrum Vitaliteitsmanagement. Het kenniscentrum is sinds een jaar actief met het integreren en innoveren van vitaliteitsmanagement voor de markt. Dit startcongres was het eerste wapenfeit.

Wellbeing at work
Dacht je vroeger aan vitaliteit, dan dacht je aan ouderen. Het begrip werd vooral geassocieerd met de zorg. Maar sinds enkele jaren verstaan we onder vitaliteit preventie van ziekte, promotie van gezondheid of zelfs wellbeing at work, zo stelde Ellen Bos van TNO. Volgens haar is goed vitaliteitsmanagement niet eens proactief, maar zelfs generatief: het werkt alleen als de organisatie een intrinsieke motivatie heeft om de werknemers vitaal te maken en houden. Daarvoor moet vitaliteitsmanagement vastliggen in de kernwaarden van de bedrijfscultuur.

Nederland vitaliteitskampioen
Ook volgens Gerard Evers, oud-hoogleraar Human Resource Capital aan de universiteit van Tilburg, bepaalt de inrichting van de organisatie hoe vitaal werknemers zich voelen. Dit toonde hij aan met internationaal onderzoek, waar Nederland als vitaalste uit de bus komt. Met name wat stress en fitheid betreft doet Nederland het goed. En dat is belangrijk, want stress en fitheid zijn samen met energie de belangrijkste factoren in de vitaliteitsbeleving van werknemers.

Leefstijl
Gek genoeg beïnvloedt de persoonlijke leefstijl van werknemers de vitaliteitsbeleving nauwelijks. Leven zij ongezond, dan verzuimen ze weliswaar meer dan hun gezonde collega’s, maar voelen zich niet minder vitaal. Vitaliteit zit hem dus veel meer in het terugdringen van stress en bevorderen van fitheid. En vitaliteit bevorderen loont, want het bepaalt 57 procent van het prestatievermogen van je werknemers. En hoge prestaties gaan gepaard met een hoog innovatie- en verandervermogen. Ofwel: hoe fitter en meer ontspannen je medewerkers zijn, hoe innovatiever en flexibeler je organisatie is.

Vitaliteitskoers
Nederland mag dan vooroplopen in vitaliteit, ruimte voor verbetering is er altijd. En daarvoor moet iedereen in de organisatie zijn verantwoordelijkheid nemen, stelden Robert Portielje en Martien Plasmeijer van consultancybureau Mevalue. Vitaliteit moet daarom onderdeel zijn van de kernwaarden van de organisatie, elk met eigen eindverantwoordelijken. Alleen dan kun je werknemers aanspreken op hun ‘kernwaardengedrag’. HRM is daarbij de stuurman: het houdt de vitaliteitskoers in het oog en communiceert over de vorderingen met behulp van bijvoorbeeld een vitaliteitsmonitor. Zo wordt vitaliteit een ‘harde’ productiefactor.

Na het startcongres van het NKV volgt op 29 juni een denktank over verschillende aspecten van vitaliteitsmanagement. Geïnteresseerden kunnen zich melden op de webiste van het NKV. Daar vind je ook een samenvatting van het congres.

Door Koen van Zon

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie