Future-proof vaardigheden voor de HR-professional
Welke vaardigheden heb je nodig om als HR-professional future-proof te zijn? In een artikel in online magazine HR Morgen wordt benoemd welke vaardigheden daarvoor nodig zijn. Opvallend is de nadruk op communicatie: kunnen presenteren, anticiperen op wat er komen gaat, de leidinggevenden meenemen in een duidelijke uitleg welke maatregelen nodig zijn.
Digitale skills
HR-professionals moeten het gebruik van data kunnen vertalen naar de business. Zo zouden HR-managers controle moeten hebben over de data van leveranciers. Bijvoorbeeld leveranciers die werknemers werven voor de organisatie. De organisatie moet zélf kunnen beschikken over de data van sollicitanten om analyses op uit te voeren.
Communicatieve vaardigheden
HR-medewerkers moeten in staat zijn om op metaniveau de organisatie mee te nemen aan de hand van vragen als: Hoe creëer ik perspectief? Hoe vertel ik het verhaal van de organisatie met het oog op de toekomst? Het draait om kunnen formuleren van een heldere en eenduidige boodschap.
Business-denken
De managers kun je informeren door de link te leggen naar de business-kant van de organisatie. Dat houdt in dat je meedenkt over de drijfveren en de persoonlijke zorgen van het management. Maak een heldere diagnose van de belangrijkste strategische thema’s en kijk wat er nog ontbreekt in de organisatie om die aan te pakken.
In de toekomst worden van HR-professionals meer communicatieve vaardigheden verwacht.
Emotionele intelligentie
Werk aan het verder ontwikkelen van je emotionele intelligentie. Als je daar vaardig in bent, dan kun je de interactie tussen mensen beter begrijpen en hanteren. Bijvoorbeeld bij conflictoplossing en in het streven naar een positieve organisatiecultuur.
Veerkracht en aanpassingsvermogen
Ook veerkrachtig kunnen optreden en je snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden is een skill die je kunt trainen. Test je eigen capaciteiten en werk mee aan uitdagende taken en projecten. Bijvoorbeeld in een vakgebied waar je nog niet veel van weet.
Weerstandsvermogen
Zodra je meer verantwoordelijkheden krijgt en je je meer bewust wordt van de impact die jij als HR-professional hebt, krijg je vaker met weerstanden van medewerkers te maken. Denk aan het voeren van moeilijke gesprekken of zaken benoemen die door de meeste mensen als negatief worden ervaren. Dat betekent ook dat je volhardend durft te zijn en achter je boodschap blijft staan.
Verandervermogen
In de huidige tijd gaan ontwikkelingen snel en dwingen je om mee te kunnen gaan in de veranderingen. Je kunt jezelf scholen in veranderkundige kennis en hoe jij als HR-professional die kennis kunt hanteren.
Denken op procesniveau
Overigens betekenen deze adviezen niet dat je alles zelf moet blijven doen. Je kunt meer leren over de procesmatige kant van het werk, maar je kunt er ook de regie over nemen. Leren, ontwikkelen en verbeteren kun je zien als procesmatig werken, en die processen kun je inbedden in het algehele werkproces van je aanpak.
Het volledige artikel vind je in HR Morgen.
Afbeelding: Gerd Altman, Pixabay
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!