Lid! Wietske Glandorf (Gemeente Stede Broec): ‘Personeelsbeleid kan alleen succesvol zijn als de interne communicatie op orde is’

De leden stromen toe! We mogen alweer het vijfhonderdste lid verwelkomen in ons netwerk. Die zetten we natuurlijk met gepaste trots in de spotlight. Als afdelingshoofd bestuurlijke zaken van de gemeente Stede Broec (Noord-Holland) is Wietske Glandorf geïnteresseerd in zowel P&O- als communicatievraagstukken.

Stel jezelf eens voor!
‘Ik ben Wietske Glandorf en ben afdelingshoofd bestuurlijke zaken van de gemeente Stede Broec. De gemeente telt ongeveer 20.000 inwoners en ligt vlakbij Enkhuizen. Op het gemeentehuis werken 150 mensen, waarbij ik verantwoordelijk ben voor P&O. Onlangs nam ik deel aan een workshop van Inge Beckers, waarna ik haar volgde op Twitter. Zo kwam ik op het netwerk terecht. In mijn werk komen P&O en communicatie elkaar regelmatig tegen, bijvoorbeeld bij je positionering als werkgever in de markt. Daarin wilde ik me graag verder verdiepen.’

Hoe komen HR en communicatie terug in jouw werk?
‘Een mooi voorbeeld: de gemeente Stede Broec heeft zich onlangs aangesloten bij het mobiliteitsnetwerk voor overheden in de regio, Werken in Noord-Holland Noord. Op dit netwerk plaatsen overheidsinstanties uit de regio hun vacatures. Daarnaast is het een podium om jezelf als aantrekkelijke werkgever op de kaart te zetten. P&O schuift aan bij de vergaderingen die binnen dit netwerk plaatsvinden. Zo zijn we aan de slag met arbeidsmarktcommunicatie. Maar ook interne communicatie is van belang. Dit is een organisatievraagstuk waarin zowel HRM’ers als communicatiemedewerkers een rol hebben. Personeelsbeleid kan immers alleen succesvol zijn als de interne communicatie op orde is. Daarbij komt de kennis van communicatiespecialisten goed van pas.’

Welke HR-vraagstukken spelen in jouw organisatie?
‘Onze gemeente kreeg in korte tijd een nieuwe burgemeester en een nieuwe gemeentesecretaris. Personeelsbeleid behoort tot de portefeuille van de burgemeester en de gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de organisatie. Dat drukt natuurlijk een stempel op het P&O beleid. Voorheen werd veel ad hoc geregeld, maar de komende jaren pakken we een aantal (lange termijn-) thema’s gestructureerd op. Leeftijdsbewust personeelsbeleid bijvoorbeeld. Daarnaast hebben Nederlandse gemeenten zich tot doel gesteld om in 2015 als poort naar de overheid te kunnen dienen. Via één klantcontactcentrum bij de gemeente moet de burger informatie kunnen krijgen. Telefonisch, aan de balie, via internet en via de post. Over alles wat de gemeente betreft, maar ook andere overheidsorganisaties. De burger staat namelijk centraal en mag niet van het kastje naar de muur gestuurd worden. Daar gaan wij onze organisatie op inrichten.’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie