9 tips: Twitter in de baas z’n tijd
Door social media beheert de manager niet langer exclusief het bedrijfsimago, maar ligt het in handen van de massa. Het employer brand is dus vogelvrij. Je medewerkers worden medemerkers: via onder meer Twitter slingeren zij kreten de wereld in over je organisatie. Een slechte zaak of juist een kans?
Chinese praktijken
Natuurlijk was het merk altijd al van de werknemer, er waren alleen nog geen instrumenten om het uit te dragen aan het grote publiek. Nu is het wel zover en het is maar de vraag wat je ermee moet doen als manager. Wie het aan banden probeert te leggen wordt al snel beticht van Chinese praktijken, maar teveel vrijheid kan schadelijk zijn voor het bedrijfsimago. Het komt dus neer op het oer-Hollandse adagium ‘if you can’t beat them, join them’. Je medewerkers twitteren misschien al, maar voor een echt positieve impuls van deze bottom-up beïnvloeding van de employer brand is hulp nodig van boven. Bovendien kun je Twitter inzetten als voelsprieten: wat speelt er bij werknemers of, misschien belangrijker nog, klanten? Wanneer je eerlijk reageert op negatieve tweets over jouw organisatie, kun je bovendien iets negatiefs omzetten in iets positiefs: je geeft aan open te staan voor kritiek en daarmee aan de slag te willen gaan.
Tips
Kortom: er gaat veel meer schuil achter Twitter dan op het eerste gezicht lijkt. Om de microblogdienst effectief in te zetten voor jouw zaak zijn hier een paar tips voor zakelijk gebruik van Twitter:
1. Voor Twitter geldt hetzelfde als andere social media en bedrijfsuitingen: pure (ouderwetse) reclame is niet geloofwaardig. Val je volgers niet lastig met promotiepraat.
2. Twitter is een persoonlijk medium. Als je het inzet voor commerciële doeleinden, bedenk dan dat het een vorm van relatiemarketing is: geef je volgers geen nutteloze informatie. Bied liever een kijkje achter de schermen van je bedrijf of een sneak preview van nieuwe producten.
3. Twitter werkt alleen als er sprake is van tweerichtingsverkeer. Aanbevelingen, meningen en vragen behoren tot de meest voorkomende tweets. Als je met jouw bedrijf de unieke expertise in huis hebt om hierop te reageren moet je dat natuurlijk niet nalaten. Vraag dus ook je volgers om reacties op bijvoorbeeld nieuwe producten.
4. Denkvoer: in hoeverre zijn personal brands met het employer brand verbonden? En wat voor invloed oefent dit uit op je bedrijfsimago?
5. Je krijgt volgers door anderen te volgen. Maar wie? Kijk eens op http://www.twittergids.nl wie de meest populaire tweeps zijn in jouw interessegebied of branche.
6. Handige applicaties zijn onmisbaar in het effectief gebruiken van Twitter. Via http://twtapps.com kunt u bijvoorbeeld een Twitterpoll gebruiken of een app om volgers korting te geven op je producten.
7. Wat zeggen mensen over jouw bedrijf? Steek je voelsprieten uit en volg wat mensen zeggen via bijvoorbeeld Tweetdeck of Monitter.
8. Om te voorkomen dat je imago op Twitter besmeurd wordt door ontevreden personeel moet je natuurlijk beginnen bij de wortels: een goed online employer brand begint bij goed HRM.
9. Op internet circuleren nog veel meer tips en cases over zakelijk gebruik van Twitter. Het beste startpunt is de gids van Twitter zelf, te vinden op http://business.twitter.com/twitter101.
Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom. Heb jij nog een gouden suggestie? Laat het weten in een reactie!
Door Koen van Zon
Het is een feit: Twitter is niet weg te denken na drie jaar. Zakelijk en sociaal. Twitter brengt creativiteit, buldergelach en veel lol.
Fijn stuk Koen, dank je! Groet van http://twitter.com/Inge_Beckers
Het is een feit: Twitter is niet weg te denken na drie jaar. Zakelijk en sociaal. Twitter brengt creativiteit, buldergelach en veel lol.
Fijn stuk Koen, dank je! Groet van http://twitter.com/Inge_Beckers
Voor mij is Twitter de basis van alles wat ik doe op het web, het grootste deel van mijn informatie die ik vergaar en gebruik in mijn dagelijkse leven en professionele leven komt van Twitter. Doet dan ook pijn om soms te horen dat vele mensen nog steeds het nut niet zien. Btw mooi gezegd van medewerkers worden medemerkers :) grtz
Voor mij is Twitter de basis van alles wat ik doe op het web, het grootste deel van mijn informatie die ik vergaar en gebruik in mijn dagelijkse leven en professionele leven komt van Twitter. Doet dan ook pijn om soms te horen dat vele mensen nog steeds het nut niet zien. Btw mooi gezegd van medewerkers worden medemerkers :) grtz