Aansprekende bedrijfscultuur succesfactor op mobielere arbeidsmarkt

De war for talent suggereert dat werkgevers elkaar de loef afsteken in de strijd om jong, getalenteerd personeel. Maar wat willen die high potentials zelf eigenlijk? Synovate onderzocht in opdracht van Intermediair het beeld dat jonge hoogopgeleiden van de arbeidsmarkt hebben. Uitkomst: getalenteerde starters hechten meer dan ooit waarde aan een aansprekende bedrijfscultuur.

Bedrijfscultuur
Net als de afgelopen twee jaar kwam de Rabobank als populairste werkgever voor jong hoogopgeleiden uit de bus. De top zeven bleef ongewijzigd. Wat de ondervraagden precies aantrekt tot deze werkgevers laat zich enkel raden, hoewel er enkele aanknopingspunten zijn. Wat betreft imago spelen vooral het aanbod van interessante functies (96%), goede primaire arbeidsvoorwaarden (94%) en een aangename bedrijfscultuur (91%) een belangrijke rol. Dit wordt belangrijker gevonden dan bijvoorbeeld goede doorgroeimogelijkheden of secundaire arbeidsvoorwaarden.

War for talent brandt nu echt los
Opvallend is ook dat de mobiliteit onder jonge hoogopgeleiden enorm is toegenomen. Weinig starters ambiëren een baan in het buitenland, maar in Nederland aast een aanzienlijk percentage op een nieuwe baan. 18 procent wil binnen een halfjaar nog van werkgever wisselen. Binnen nu en een jaar is dat zelfs 32 procent. De negatieve sfeer die de afgelopen jaren rondom de arbeidsmarkt hing lijkt daarmee definitief verdwenen. Een kleine twintig procent is zeer positief wat betreft zijn kansen op de arbeidsmarkt. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Consequentie daarvan is dat die groep steeds lastiger te werven zal zijn.

Aantrekkingskracht
Het onderzoek biedt echter ook inzicht in wat jonge hoogopgeleiden aantrekt in een werkgever. Ze lopen vooral warm voor een afwisselende functie (40%), maar ook de privé-werkbalans (39%) en doorgroeimogelijkheden (38%) kunnen de doorslag geven in de keuze voor een werkgever. Wat arbeidsvoorwaarden betreft staat bijna de helft van de jonge hoogopgeleiden te springen om de mogelijkheid om thuis te werken, gevolgd door de klassieke dertiende maand (44%).

De grote vraag blijft wat er zo sterk is aan het imago van de winnende werkgevers en hoe je dit bereikt. Welke lessen trek jij hieruit?

De lijst van meest aantrekkelijke werkgevers volgens jonge hoogopgeleiden:

  1. Rabobank
  2. Philips
  3. Shell
  4. Unilever
  5. ING
  6. KLM
  7. Heineken
  8. Google
  9. Achmea
  10. Koninklijke Ahold
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie