Betrokken bij de buurt, waardevolle kans voor ontwikkeling

Net als veel Nederlanders genieten ook wij deze week van wintersport, van sneeuw, zon, Jãgertee en steile pistes. Wat is het dan fijn om bij terugkomst huis en haard ongeschonden te vinden. Natuurlijk hebben wij alle voorzorgsmaatregelen tegen inbraak genomen zoals alarm en goede sloten. Maar de allerbelangrijkste preventie blijft toch de zorg en oplettendheid van buren. Die houden graag een oogje in het zeil als jij een goede band met ze hebt.

Goede relatie
Een goede band met je buren krijg je niet zomaar. Daar moet je wel moeite voor doen. Op z’n minst heet je nieuwe buren welkom en in noodgevallen ben je er voor elkaar. Verreweg de meeste mensen vinden dit doodgewoon. Ze schuiven graag aan bij de jaarlijkse buurtbarbecue en voederen de huisdieren van de buurman in vakantietijd.

Contact met omgeving
Hoe gaat dat eigenlijk in jouw bedrijf? Ook daar doe je er slim aan contact te maken met je buren.
En dan bedoel ik niet de collega’s aan het bureau naast je. Kijk maar eens om je heen als je de deur uitloopt. Ken jij de buren? Weet jij welke stichtingen er bijvoorbeeld bij jou om de hoek zitten? Heb je daar contact mee?

Zwarte school
Toen ik nog werkte in het centrum van Rotterdam gingen een aantal collega’s in hun lunchpauze vaak naar een overwegend ‘zwarte’ basisschool in de buurt om een uurtje te lezen met kindjes met een taalachterstand. Voor deze collega’s werd werken meer dan van en naar de ivoren toren rijden zonder notie te hebben wat er zich in de omgeving afspeelt. Ze keken verder dan het gebruikelijke kringetje van vrienden en familie waar je dagelijks in meedraait. Ze leerden om te gaan met mensen van heel verschillende achtergronden.

Waardevolle ontwikkeling
Ook voor een werkgever is dit waardevol. Werknemers die in de praktijk ‘leren’ gemakkelijker te praten met verschillende mensen gaan ook anders met klanten om. Die schrikken niet zo snel meer van een klant die de uitleg niet meteen begrijpt. Contact maken met een klant die jouw product niet meteen snapt is niet veel anders dan met een Somalisch kind voor wie Nederlands een moeilijke taal is. Een mooie manier om werknemers te ontwikkelen dus. Daarnaast laat je als bedrijf zien hoe maatschappelijk betrokken je bent. Er is wel degelijk leven buiten de ivoren toren. Je moet het wel durven ervaren!

Ik ben nieuwsgierig: vindt jij dit ook een goed idee? Op welke manier zorg jij ervoor dat medewerkers in contact komen met hun omgeving? Laat het me weten in de comments!

Blog geschreven door Petra van Rijn.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie