Het Nieuwe Vertrouwen

Vorige week was het de week van Het Nieuwe Werken! Eén ding is in ieder geval al gelukt. Het begrip ‘Het Nieuwe Werken’ is opgenomen in het lijstje Vaagtaal 2010. Evenals ‘2.0’ overigens. Dat het prijkt op dit lijstje zegt genoeg. Er is veel onduidelijkheid over het begrip. Wat is het nu precies?

Er wordt heel veel over geschreven en gepraat, er zijn vele definities. Het persbericht van De week van het Nieuwe Werken formuleert het als volgt: “Werken waar en wanneer je maar wilt. Dat is de kern van Het Nieuwe Werken. Nieuwe technologieën als smart phones en teleconferencing maken het mogelijk. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling (later of vroeger naar je werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of niet reizen, wordt veel tijdwinst geboekt. Het Nieuwe Werken biedt voordelen voor werkgevers, werknemers en het milieu. Het Nieuwe Werken doe je zelf!”

Een heel mooi initiatief. Een site vol met praktische tips, hulpmiddelen, lijstjes. Echter waar het op de themasite niet over gaat is de bron van succes of falen van het nieuwe werken. En dat is in mijn opinie: Vertrouwen. Het Nieuwe Werken is gestoeld op anders denken, pas daarna volgt het anders doen. Flexibel werken valt of staat met het vertrouwen dat de manager heeft in zijn of haar werknemers.

Uit eigen ervaring weet ik dat (ook in de zogenaamd hippe cultuur van reclamebureaus) het niet bon ton is om eerder te vertrekken, dan wel later te komen. Als de afdeling om 9h15 nóg niet compleet aanwezig was, had je wel wat uit te leggen. Het feit dat je in de trein, of ’s avonds thuis ook nog aan het werk bent wordt wel gezien, maar dan als onderdeel van je werk.

Hoe je je manager anders kan laten denken en er voor zorgen dat hij of zij vertrouwen heeft in jou en je collega’s, dát is de crux van het Nieuwe Werken. En hoe je dat moet doen, wordt niet verteld op de site, daar blijft men hangen op het geven van praktische tips.

De oplossing zit wat mij betreft dus niet zozeer in de technische tips & tricks, ICT biedt allang allerlei handige en uiterst functionele toepassingen. Het probleem zit veel meer in de hoofden van management en bestuur. Pas als je als organisatie, en dus als individueel leidinggevende, durft vertrouwen in je mensen te hebben, is de eerste echt grote stap gezet richting het Allernieuwste Werken.

Echter, zolang het grootste deel van managend Nederland bestaat uit een generatie die opgevoed is met het adagium Aanwezig zijn is werken, niet-aanwezig is vakantie of verzuim, zal het Nieuwe Werken nooit een succes worden. En zullen de files alleen maar langer, langer en langer worden.

2 antwoorden
  1. Inge Beckers
    Inge Beckers zegt:

    “Vertrouwen is de hoogste vorm van menselijke motivatie. Het haalt het beste in een mens naar boven. Maar het vergt tijd en geduld. Bovendien blijft het altijd nodig om mensen te trainen en te ontwikkelen, zodat hun competentie niveau dat vertrouwen ook blijft rechtvaardigen.”
    Aldus Covey

  2. Anoniem
    Anoniem zegt:

    “Vertrouwen is de hoogste vorm van menselijke motivatie. Het haalt het beste in een mens naar boven. Maar het vergt tijd en geduld. Bovendien blijft het altijd nodig om mensen te trainen en te ontwikkelen, zodat hun competentie niveau dat vertrouwen ook blijft rechtvaardigen.”
    Aldus Covey

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie