HR-Communicatie maakt ook opmars in België

Ook bij onze zuiderburen is HR-communicatie een vakgebied in opkomst. Wie het internet afstruint, krijgt zelfs de indruk dat het begrip in België meer ingeburgerd is dan bij ons. Maar is dat ook zo? We namen de proef op de som en spraken met enkele van onze Belgische collega’s die actief zijn op ons netwerk.

Schaarste
‘De opkomst van HR-Communicatie heeft te maken met de schaarste en de geringe respons op vacatures’, meent Luc Slosse. ‘Daardoor krijgen steeds meer mensen besef van het onderscheid tussen pure marketing en HR-Communicatie. Pas als het binnen snor zit, kun je naar buiten communiceren. Sollicitanten willen alleen werken voor goede merken.’ Slosse geeft het voorbeeld van de stad Antwerpen, die moeite had met het vinden van nieuw personeel. Na een onderzoek naar de perceptie van sollicitanten kreeg de stad een veel beter beeld van hoe buitenstaanders de stad als werkgever zagen. Wat bleek? De stad moest zich niet profileren als zekere werkgever, maar met de verhalen van medewerkers. Verschillen tussen Nederlandse en Belgische HR-Communicatie ziet Slosse nauwelijks.

Menselijke betrokkenheid
Katrin van de Water heeft tien jaar HR-ervaring in zowel België als Nederland en ziet wel degelijk verschillen. ‘In België krijgt een werknemer bij ziekte maar een maand salaris doorbetaald, daarna komt hij in de ziektewet. In Nederland draagt de werkgever veel meer verantwoordelijkheid voor de werknemer.’ Dat vertaalt zich volgens Van de Water naar de houding van managers ten opzichte van hun personeel: ‘In Nederland zijn de budgetten voor training en coaching veel hoger dan in België. Daarbij spelen niet alleen financiële overwegingen een rol, maar ook menselijke betrokkenheid. Mijn ervaring is dat België daarin drie jaar achterloopt op Nederland.’

Paardenbril
Toch geldt dat niet voor alle gebieden. Zo biedt de Hogeschool-Universiteit van Brussel bij de postgraduate opleiding HRM het vak HR-Communicatie aan. ‘Deze cursus is gericht op het afstemmen van employer branding met interne en externe communicatie binnen een bedrijf’, legt programmacoördinator Hugo Couck uit. ‘We laten studenten bijvoorbeeld op zoek gaan naar de beste rekruteringskanalen.’ Dit jaar trok de opleiding voor het eerst een Nederlandse student. Verder lijken HR-Communicatieprofessionals met een enkele uitzondering niet veel over de grenzen te kijken. Volgens Slosse is dat een kwestie van oogkleppen: ‘Wie lange tijd werkzaam is in HR, heeft een paardenbril op.’

2 antwoorden
  1. Marnick Vandebroek
    Marnick Vandebroek zegt:

    Het stuk over de paardenbril is zeker waar, maar ik zie verbetering. Hoewel heel wat hr professionals toch al denken dat we goed bezig zijn. Op vlak van hr communicatie kunnen wij Belgen nog enorm veel leren. Dit maakt de sector wel uitdagend, want het is met een kleine groep strijden om hr communicatie als een volwaardig iets naast bijvoorbeeld marketing te krijgen.

  2. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Het stuk over de paardenbril is zeker waar, maar ik zie verbetering. Hoewel heel wat hr professionals toch al denken dat we goed bezig zijn. Op vlak van hr communicatie kunnen wij Belgen nog enorm veel leren. Dit maakt de sector wel uitdagend, want het is met een kleine groep strijden om hr communicatie als een volwaardig iets naast bijvoorbeeld marketing te krijgen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie