´HR-communicatie vraagt om rechter hersenhelft´
De HR-Communicatie Inspiratiedag trok een divers publiek aan, maar Emmanuel Tenenbaum was toch wel een vreemde eend in de bijt. Niet alleen omdat hij als Fransman geen Nederlands sprak, maar temeer vanwege zijn werk: hij is storyteller. Op het witte doek welteverstaan. Werkend voor Philips als biomedisch ingenieur kwam hij erachter dat hij zijn passie voor film kon inzetten om HR-communicatie op de kaart te zetten. ‘De samenwerking tussen beide disciplines wordt vaak genegeerd in bedrijven. Het zijn twee verschillende werelden.’
Je doet aan visuele HR-communicatie. Hoe ben je daarmee begonnen?
‘Ik ben begonnen bij Philips. Iemand vroeg mij of ik de HR-afdeling wilde helpen met het maken van een coaching video. Ik maakte een kort filmpje en dat werd een groot succes. Na een tijdje merkte ik dat de interne communicatie daar een generatie achterliep. Wat Philips wilde overbrengen sloot niet aan bij de interesses van mijn generatie, de generatie Y. Bedrijven willen wel modern overkomen, maar hun communicatie is vaak teveel top down georganiseerd: het is saai en appelleert alleen aan de linker hersenhelft. Ik werk nu freelance en probeer in mijn werk een link te leggen tussen informatie en emotie.’
De linker hersenhelft?
‘De linker hersenhelft is vooral rationeel ingesteld, de rechter meer emotioneel. Een voorbeeld: als je wilt dat mensen stoppen met roken, kun je op het pakje in grote letters zetten dat het je dood wordt. Maar mensen zijn met die boodschap bekend, dus zul je met die boodschap niets bereiken. Volgens Dan en Chip Heath moet je boodschap een rationele én een emotionele lading hebben om verandering teweeg te kunnen brengen. Film is daarvoor het perfecte medium.’
A Manager, ter promotie van een intern coachingprogramma. Tenenbaum deed zijn beste video’s naar eigen zeggen voor interne projecten en zijn dus niet openbaar, de rest is te bekijken op www.emmanueltenenbaum.com.
Kun je film altijd inzetten voor HR-communicatie?
‘Je moet de boodschap wel visueel neer kunnen zetten. Maar sommige mensen lezen of luisteren liever. Dus als je echt een boodschap over te brengen hebt, moet je alle media inzetten. Vooral de jeugd is erg multimediaal ingesteld. We spraken op de Inspiratiedag over social media. Mensen beleven er plezier aan en het is een ideaal multimediaal platform. Zo kun je de oude en saaie top down manier van communiceren doorbreken.’
Ashelvea, een video over recycling voor Philips.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!