Over social media, HR en AMC: 2011 in voorspellingen
Je ontkomt er deze dagen natuurlijk niet aan: voorspellingen voor het nieuwe jaar. Nu al weer zes dagen oud, wordt het tijd dat ook ik er mijn licht op laat schijnen.
Mijn eerste voorspelling is dat dit jaar weer korter zal lijken dan alle voorgaande jaren. Is het de leeftijd die een rol gaat spelen, is het de versnelling van de maatschappij met al die steeds snellere media? Ik weet het niet. Maar dat dit jaar weer sneller voorbij zal gaan, is voor mij nu al duidelijk.
En wat gaat social media doen in 2011? Ik denk dat 2011 een toenemend gebruik laat zien, maar dat met name professionele gebruikers nog altijd niet begrijpen hóe die diverse media nou optimaal te gebruiken. Met name de digital natives gebruiken social media op de manier zoals het bedoeld is. Open en vrij. Bij professionele gebruikers (in de praktijk bedrijven die als de dood zijn de boot te missen)merk je een hoge mate van regie en zenden. Advies aan hen: vraag aan je jonge medewerkers (i.c. local digital natives, fraaie benaming!) hoe ze social media gebruiken en luister heel goed naar ze! Als blijkt dat hun manier van communiceren niet past bij de corporate manier, laat social media dan ongebruikt! U wordt er alleen maar ongelukkig van.
Hoe wordt de rol van HR in 2011 ingevuld? Hierin zie ik eindelijk een verschuiving naar de tafel met beslissers. Heeft HR decennia lang genoegen genomen met een adviserende rol (op afroep), de tijden veranderen razendsnel en een meer strategische rol is weggelegd voor de HR-professional. Die moet dan wel de tegenwoordigheid van geest hebben die rol te pakken.
Ten slotte een blik werpen op de grote arbeidsmarktcampagnes. Die zullen er steeds minder komen naar mijn idee. De wereld is de laatste jaren dusdanig veranderd dat je helemaal geen enorme campagnes en budgetten meer nodig hebt om de juiste doelgroepen te bereiken. Een uitgekiende employer branding-strategie gekoppeld aan een slim gebruik van nieuwe én oude media zorgen ervoor dat werkgevers zich beter, eerlijker én effectiever gaan profileren.
Rest me nog maar één ding: een gezond en voorspoedig 2011!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!