Over sprookjes en sterke verhalen

Eerder deze week schreef ik al over de, mijns inziens, ongeloofwaardige verhalen die verschillende banken op dit moment de ether in slingeren. Gezien de diverse reacties die ik kreeg ben ik niet de enige die de sector van ongeloofwaardigheid beticht.

Banken vertellen wel een verhaal, maar het is niet het verhaal van de sector op dit moment. Eigenlijk verkopen de banken ons op dit moment sprookjes, die altijd goed aflopen. Ach, misschien hebben ze dat eigenlijk altijd al gedaan…

Hoe ga je nu wél om met het verhaal van je organisatie? Het verhaal kan je organisatie in beweging zetten. Hoe doe je dat nou?

Je kan, om te beginnen, op zoek gaan naar de geschiedenis van je bedrijf. Wanneer is het door wie opgericht, wat waren de drijfveren van de oprichters en zijn die nog altijd dezelfde? Wat zijn de ijkpunten geweest, waar de overwinningen en verliezen? En let op; je hoeft echt niet een lange geschiedenis te hebben om dat te ontdekken. Ook piepjonge clubjes hebben een (verborgen) geschiedenis, met vaak een veel langer verleden.
En, misschien nog wel veel belangrijker; waarom werk je zelf eigenlijk bij je huidige baas? Ook jouw drijfveren zijn een wezenlijk onderdeel van het verhaal.

Nogmaals, in mijn beleving wordt iedereen en alles mede gevormd door verhalen. Grote verhalen, kleine verhalen, stoere verhalen, flauwe verhalen – noem maar op. En achter elke organisatie, groot en klein, gaan vele verhalen schuil. Verhalen die, gehoord of niet, bepalend zijn voor de cultuur, vorm en inhoud van je organisatie. In alle hoeken en gaten liggen ze in feite voor het oprapen. Alleen moet je ze wel kunnen vinden. En zonder zoeken geen vinden.
Nog één keer terug naar de financiële sector: ik ben er van overtuigd dat als de banken hun echte verhaal hadden verteld, het veel krachtiger en dus veel aantrekkelijker was geweest. Het feit dat je na zware tijden overeind krabbelt, wijzer bent geworden en een nieuw perspectief tegemoet gaat is een verhaal dat in de literatuur al duizenden keren prachtig is verteld.

Verhalen die een organisatie in beweging kunnen zetten, komt ook terug in een workshop als onderdeel van een middag die in het teken zal staan van de “Onbegrensde organisatie”. Een bijeenkomst die het HR-Communicatie Netwerk op 8 november organiseert. Ik neem je die middag mee in de zoektocht naar het verhaal achter je eigen organisatie. Waar zitten de verhalen verstopt? In de geschiedenis, in de mensen, in de gebouwen. Vervolgens gaan we kijken hoe je de gevonden verhalen kunt gebruiken in je communicatie.

Maar let op: op deze middag staan ook de volgende spannende onderwerpen op het menu:
De impact van social media op HR-vraagstukken
Duurzaam personeelsbeleid – Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Inschrijven graag via de event pagina. Klik aan ‘Je woont bij’. Per mail ontvang je dan een bevestiging.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie