‘Werknemer onmisbaar in zoektocht naar mvo-oplossingen’
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is hot. De rijksoverheid koopt vanaf komend jaar uitsluitend duurzaam in. Ook werknemers vinden het steeds belangrijker om te werken voor een organisatie die ethische waarden hanteert. Managers, maar ook professionals op het gebied van HR en communicatie zijn volop in de weer met het vormgeven van mvo. Hoe organiseer je mvo-beleid en hoe communiceer je dit vervolgens naar de eigen medewerkers? We vroegen het Toine Al, kersvers hoofdredacteur van Pepper, een nieuw magazine over maatschappelijk verantwoord ondernemen.
‘De eigen medewerkers weten precies hoe ze het productieproces duurzamer kunnen inrichten, zij werken er immers iedere dag. Gebruik die kennis’, zegt Toine Al. ‘Zorg als management voor heldere en meetbare doelen, maar laat werknemers vooral zelf de ideeën aandragen. Als werknemers actief worden betrokken bij mvo-beleid en als je hen zelf oplossingen laat aandragen, ben je verzekerd van commitment en krijg je de beste oplossingen.’ Al geeft een voorbeeld. ‘Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn om twintig procent minder energie te verbruiken. Dat is achteraf meetbaar. Medewerkers kunnen vervolgens zelf bedenken hoe ze die energiereductie kunnen realiseren.’
Gedragsverandering
Een belangrijke manier om mvo een smoel te geven in de organisatie is via HR en via communicatie. ‘Ook hier geldt dat de werknemer zelf het beste weet waar winst is te halen. Als een werknemer de hele dag achter de computer zit, wil hij vaak wel wat extra beweging, maar laat de werknemer dat wel zelf zeggen. Leg het niet van bovenaf op.’ Met andere woorden: als werknemers zelf vragen om bedrijfsfitness zal het effect daarvan veel groter zijn dan wanneer de directie bepaalt dat bedrijfsfitness dé mogelijkheid is om meer te bewegen. ‘Met gerichte communicatie-inspanningen kun je mvo op de agenda zetten, kennis aanreiken en bepaald gedrag stimuleren. Cruciaal is echter altijd dat de verandering van gedrag vanuit de werknemer zelf moet komen’, aldus Al.
Wervingskracht
Tot slot: kiezen voor mvo moet oprecht zijn. Al: ‘Als identiteit en imago te ver uit elkaar liggen, prikt iedereen daar genadeloos doorheen. Dan is het uitsluitend window dressing.’ Tegelijkertijd is mvo ook een prachtige tool voor het versterken van je werkgeversmerk. ’Als je als organisatie serieus werk maakt van mvo heeft dat een grote wervingskracht. Ook is het goed voor het behoud van medewerkers. Als mvo eenmaal goed tussen de oren zit, zijn de eigen werknemers het eerste en het beste uithangbord richting klanten en derden.’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!