‘Werknemers cruciaal bij werving en selectie’
Sollicitanten die op zoek zijn naar een nieuwe werkkring, laten zich het meest leiden door de sfeer en cultuur van de organisatie. 48% van de werkzoekenden noemt sfeer en cultuur als belangrijkste factoren. Peter van den Boom, auteur van Touwtrekken om Organisatiecultuur denkt dat dit gegeven de manier van werving en selectie zal beïnvloeden. Daarbij is ook een rol weggelegd voor de werknemers die de huidige bedrijfscultuur bepalen. Van den Boom: ‘Sociaal ondernemerschap zal een belangrijkere rol vervullen op de werkvloer.’
Moeten werkgevers om nieuw personeel te werven zich meer gaan profileren met sfeer en werkcultuur?
‘Jazeker. De aandacht voor de organisatiecultuur en werkklimaat – bijvoorbeeld: hoe ga je met elkaar om en word je tijdig over belangrijke zaken geïnformeerd – wordt groter. Het is het management de afgelopen decennia niet gelukt om via structuurmaatregelen de werkvloer te controleren. Basale opvattingen en gedragingen van mensen zijn moeilijk te controleren. Dat willen managers beter leren inzien.
‘Daarnaast vragen steeds meer jobseekers zich bij hun zoektocht af: hoe is het reilen en zeilen binnen die organisatie? Dat vinden ze vaak belangrijker dan enkele euro’s die ze meer kunnen verdienen. De werknemer kan zich vanwege de aantrekkende arbeidsmarkt in toenemende mate de luxe permitteren om werkgevers daarop te selecteren. Het management moet daar op inspelen door duidelijk te zijn over de bedrijfscultuur.’
Hoe kan het management die cultuur bij werkzoekenden onder de aandacht brengen?
‘Als de werkgever een goede verstandhouding heeft met de werkvloer, moet het huidige personeel een rol krijgen bij de werving en selectie. Dat kan door enkele werknemers in personeelsadvertenties aan het woord te laten. Een quote van een werknemer die vertelt wat hij aantrekkelijk vindt aan deze werkgever kan erg doeltreffend zijn. Op die manier proeft de mogelijk toekomstige werknemer sociaal ondernemerschap. Hij ontdekt dat deze werkgever meer prioriteiten heeft dan enkel zo veel mogelijk winst maken.’
Hoe gaat werving en selectie zich de komende jaren ontwikkelen?
‘Werkgevers zullen in toenemende mate duidelijk moeten maken wie ze zijn en welke waarden ze willen uitdragen. Nieuwe media lenen zich daar goed voor – de vraag of de werkgever een aansprekende website heeft. Ook een test of enquête waarin de bedrijfscultuur een bepalende rol speelt, kan werkgevers daarbij helpen. Het management kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat sollicitanten kunnen bellen of mailen met een medewerker die bij het bedrijf in dienst is.’
Wat is de grootste fout die de HR-afdeling bij deze nieuwe vorm van werving en selectie kan maken?
‘Oneerlijkheid. Als een bedrijf zegt een X-cultuur te hebben maar dit blijkt niet te kloppen, schrikt de sollicitant zich een ongeluk. Wat dat betreft duurt eerlijkheid het langst. Organisaties moeten mikken op duurzaamheid, ook in dit opzicht.’
Wat vindt u van het inschakelen van werknemers bij werving en selectie? Reageer!
Mooi artikel over authentieke arbeidsmarktcommunicatie!
Naast het feit dat je werknemers aan het woord kunt laten in een personeelsadvertentie (eigenlijk al best een beetje ouderwets) kun je je mensen ook aan het woord laten op je (werkenbij)website. Vrij gemakkelijk maak je leuke en goede filmpjes. Met veel plezier heb ik in 2006-2007 meer ‘gezicht’ gegeven aan het Employer Brand van Yacht. En ik zie dat enkele leuke voorbeelden nog steeds online staan.
Ik ben voor! Laat je medewerkers aan het woord. Het zijn je beste ambassadeurs.
Mooi artikel over authentieke arbeidsmarktcommunicatie!
Naast het feit dat je werknemers aan het woord kunt laten in een personeelsadvertentie (eigenlijk al best een beetje ouderwets) kun je je mensen ook aan het woord laten op je (werkenbij)website. Vrij gemakkelijk maak je leuke en goede filmpjes. Met veel plezier heb ik in 2006-2007 meer ‘gezicht’ gegeven aan het Employer Brand van Yacht. En ik zie dat enkele leuke voorbeelden nog steeds online staan.
Ik ben voor! Laat je medewerkers aan het woord. Het zijn je beste ambassadeurs.