Interview Nelleke en Wil van Bureau Wilskracht: Gedoe is goede brandstof voor verandering

‘We moeten veranderen’ is één van de meest gehoorde zinnen in organisaties. ‘Hoe het nu gaat, gaat het niet meer’ is een goede tweede en meestal gaat die vooraf aan die eerste. We zitten in een tijdsgewricht waarin de werkwijze van vandaag onbruikbaar is geworden voor dat wat we morgen willen bereiken. Daarom zetten organisaties in op verandering en innovatie. Dat je dat niet even in elkaar zet op een regenachtige vrijdagmiddag begrijpt iedereen. Hoe je het wél doet, is vaak een puzzel.

Bureau Wilskracht helpt organisaties, (multidisciplinaire) teams én professionals de puzzel te leggen. Niet door eindeloos te vergaderen en strakke planningen in lijvige Excel-sheets vast te leggen – dat kost allemaal veel te veel tijd. We nemen de teams mee in een korte en krachtige methodiek die de verandering ter plekke laat zien. De methodiek IS de verandering, durven we wel te zeggen.

Hoe we kijken? Verandering heeft een bedoeling en is het werk van een collectief mensen met uiteenlopende verhalen en verschillende expertises. Die verschillen zetten we in om in co-creatie iets nieuws te laten ontstaan, iets anders dan er voor bestond.

Bureau Wilskracht werkt voor organisaties en teams die dromen maar niet kunnen verwezenlijken. De puzzel is te complex, er zijn te veel belangen en perspectieven, of het wordt nooit concreet. Gedoe dus. Verandering kun je ontwerpen, zeggen wij dan. En het gedoe gebruiken we als brandstof.

Wat betreft het ontwerp? Dat moet je zien als een bouwtekening die we ter plekke met het team maken, en we brengen gereedschap voor veranderen mee. We leren professionals en teams hoe het gereedschap gehanteerd kan worden en wat het logische moment is om het uit de gereedschapskist te halen.

‘Niks is mooier dan mensen zelf veranderkrachtig maken.’

Wie zijn jullie?

Wij zijn Wil Hamminga en Nelleke de Jong. Van oorsprong communicatie-experts, inmiddels veranderkundigen met ieder een eigen specifieke inbreng voor het geheel. Wil pakt de breedte in het werk. Door haar managementervaring beheerst ze het spel van de strategie en de grote lijnen. Ze ziet de droom aan de horizon gloren. Ook die van anderen. Wil let op de groepsdynamiek: ‘Ik heb een sterk ontwikkelde intuïtie op wat een groep en een individu nodig hebben om samen verder te komen. Dat kan een les zijn over een stuk theorie, stimuleren van een dialoog of iemand aanmoedigen om even ‘niet(s) te doen’ voor het betere resultaat.’

We willen niet alleen begeleiden, maar ook zorgen dat er iets nieuws geleerd wordt. De docent in Wil draagt zorg voor de opleidingselementen. ‘Niks is mooier dan mensen zelf veranderkrachtig maken.’ Haar beste vrienden? The A-team, want she loves it when a plan comes together. ‘Uiteindelijk gaat het daarom, dat plannen en mensen met veranderskills samenkomen.’

Om verandering gestalte te geven, moeten grote lijnen en vergezichten ook concreet worden. ‘Op aarde komen’ als het ware. Dat is de rol van Nelleke. Zij bewaakt dat het in verandertrajecten niet blijft steken bij hoog-over uitspraken (die doorgaans heus waar zijn, maar weinig zeggen). We moeten naar het ‘doen’. ‘Doen’ krijgt vorm in details. Daarom moet een veranderontwerp duidelijke woorden krijgen, zo concreet mogelijk. Wil je ‘continuïteit’ in je dienstverlening en bedoel je daarmee dat er een chatfunctie 24/7 beschikbaar is, dan zeg je dat tweede. Woorden, details, scherpe vragen (waar gaat het hier écht over?) én storytelling, dat is het gereedschap van Nelleke. Al noemt ze dat laatste liever ‘vuurtje stoken’. Haar stokpaardje? Kijk om vooruit te komen altijd óók achteruit.

Samen bieden we gereedschap voor veranderen, voor het nieuwe dat organisaties en professionals (niet in een la willen leggen, maar) willen waarmaken.

Wat doen jullie specifiek op het gebied van HR-communicatie?

Wij zijn met het werk dat we vandaag doen vooral versterkers van human resources. Ons werk gaat in alle gevallen over professionele ontwikkeling. Van een organisatie als geheel, een team, maar ook van de individuele professional. Als je als persoon stevig weet te staan in veranderprocessen draag je beter bij aan de veranderingen in je organisatie.

Naast het begeleiden van veranderprocessen hebben we twee opleidingen in ons assortiment: Teamkracht en Innovatiekracht. In beide gevallen leren we deelnemers alles over de kracht van co-creatie.

  • Teamkracht is er voor (gelegenheids-)teams die als één hecht team een opdracht willen uitvoeren.
  • De leergang Innovatiekracht is er voor professionals die creatiever en krachtiger in hun kartrekkers- of bruggenbouwersrol willen staan. Deze leergang wordt ook vaak ingezet als onderdeel van loopbaanontwikkeling. Behalve aan professionele groei, werken we daar ook aan persoonlijke groei. Je bent zelf je belangrijkste stuk gereedschap.

Onze manier van werken is geïnspireerd op de methodiek Design Thinking. We behandelen deze methodiek om docenten en mensen in een projectleidersrol te laten ervaren wat de methodiek kan betekenen voor hun werk.

Hoe zijn jullie in de veranderkunde gerold?

We komen beiden uit het communicatievak en merkten op, dat het type communicatievraag dat we steeds krijgen, eigenlijk een organisatievraag over verandering is. Dat soort vragen los je niet op met een communicatieproduct zoals we dat in onze branche zo goed kennen. Daar is iets anders voor nodig.

‘Gebruik ‘naar buiten gaan’ om adem te halen en gedachten te laten indalen.’

Toen we bij het ontwikkelen van een website kennis maakten met de methodiek Design Thinking, keken we elkaar aan met hetzelfde gedachtenwolkje boven ons hoofd: Dit kun je ook toepassen op verandervragen! We hebben de hele methodiek van boven tot onder vastgepakt. Van sprintweken van 5 dagen (dag voor dag naar een prototype werken) tot aan de krachtigste principes ervan inbouwen in kortere sessies. De onderdelen die je altíjd kunt toepassen, zijn uiteraard in onze opleidingen verwerkt. Ontwerpend denken, daaruit is elke nieuwe stap ontstaan.

HR & Communicatie gaat over ‘Hoe informeer, motiveer en verbind je (toekomstige) medewerkers?’ Hoe dragen jullie bij aan dit vakgebied?

Eigenlijk is het antwoord op deze vraag dat we met onze programma’s de human resource zelf versterken. Wat ons betreft staat die kracht niet op zichzelf. Juist omdat we mensen co-creatie laten ervaren, ga je ander werknemerschap krijgen. Co-creatie is geen modewoord voor samenwerking. Het betekent dat je door krachten te bundelen tot iets anders komt dan wat je elk met een eigen idee had kunnen bereiken.

Welke tip wil je de leden van HR & Communicatie geven?

Gebruik ‘naar buiten gaan’. Figuurlijk door andere werelden in je projecten te halen, dat levert nieuwe inzichten op in wat je zelf aan het doen bent. Ga ook letterlijk naar buiten. Om adem te halen en gedachten te laten indalen. Zeker weten dat er tijdens die momenten net dat ene oppopt waar je ‘binnen’ al een tijdje naar zocht. Wij hebben zelf altijd een paar wandelschoenen en een regenjas in onze busjes liggen. Om die reden en natuurlijk omdat buiten zijn gewoon lekker is.

Met welke vragen kunnen onze leden bij je terecht?

Bij ons kun je terecht wanneer je vragen hebt over veranderen in co-creatie, het nut van een vuurtje stoken en het effect van ‘buiten’ op je veranderingsproces. We zijn er ook als je meer wilt weten over Design Thinking, de complete methodiek of de light versie.

Bureau Wilskracht

Kijk op bureauwilskracht.nl voor ons aanbod. Wil je naar ons mailen? Gebruik dan het contactformulier.
Samen misschien één merk, maar toch geen tweeling ;-), daarom twee LinkedIn-profielen:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie