Whitepaper Candidate Experience 2019

Het afgelopen jaar hebben wederom bijna 15.000 sollicitanten meegedaan aan de nationale Candidate Experience benchmark. De benchmark laat zien dat sollicitanten steeds meer op zoek zijn naar de juiste sollicitatie-ervaring. Zo is de telefonische bereikbaarheid gestegen naar een 7,0 terwijl dit in 2018 nog met een 5,3 werd gewaardeerd. Het gehele sollicitatieproces werd in 2019 beoordeeld met een 6,9 (6,3 in 2018).

Bij steeds meer organisaties is het mogelijk om eenvoudig online te solliciteren. Kandidaten solliciteren het liefst via een online sollicitatieformulier en vinden de vacature via een vacaturesite of zoekmachine. Daarna volgt sociale media of worden ze getipt via een bekende.

Under promise over deliver

In de sollicitatieprocedure is het belangrijk dat je alles wat je belooft ook echt nakomt. ‘Under promise & over deliver’, werkt het beste. Een sollicitant wil exact weten waar hij of zij aan toe is. Is de kandidaat niet geschikt? Wijs de kandidaat dan persoonlijk af, gebruik geen algemene afwijzing. Het grootste afbreukrisico dat je als werkgever loopt vind je aan het einde van de procedure. Kandidaten willen begrijpen waarom ze zijn afgewezen.

Begin 2017 startte Michael Boud van Search & co met het meten van de tevredenheid bij sollicitanten in Nederland. Dit doen ze in samenwerking met een groot aantal toonaangevende werkgevers in Nederland. In deze video vind je alle resultaten van 2019:

 

De volledige whitepaper kun je aanvragen via: Candidate Experience Awards

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie